Pasen, mountainbiken, chocolade museum :) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu Pasen, mountainbiken, chocolade museum :) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu

Pasen, mountainbiken, chocolade museum :)

Door: GaabinPeru

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

10 April 2012 | Peru, Cuzco

Afgelopen week hoefde ik maar drie dagen te werken, maandag t/m woensdag, omdat witte donderdag hier ook een feestdag is.
Op het werk weer verschillende activiteiten gedaan, wat de kinderen weer erg leuk vonden. De kinderen zijn ook erg leuk en vriendelijk!
Ik zit soms alleen wel een beetje met gemengde gevoelens daar. Het is soms erg moeilijk om iets te organiseren omdat de mensen van het weeshuis soms niet erg meewerken, het lijkt soms of ze liever geen vrijwilligers hebben. Bijvoorbeeld de kasten en lokalen zitten altijd op slot, en moet je een leraar vragen of ze de sleutel hebben, soms kost het dan erg veel tijd voordat ze met de sleutel komen. Of als we aankomen bij het weeshuis en we aanbellen, staan we soms een kwartier te wachten voordat ze de deur open doen. Of bijvoorbeeld als we willen voetballen, en we willen met ze naar buiten gaan en het is 10 voor 11, dan komt de leraar om te zeggen dat ze pas om 11 uur naar buiten mogen, 5 minuten later komt hij terug om te zeggen dat ze naar buiten mogen, net alsof hij niet wil dat wij dingen met ze organiseren. Ook beloven ze ons materialen voor de instrumenten, maar die komen er nooit.. Of als we met ze activiteiten aan het doen zijn, worden ze soms weggeroepen om iets voor de leraar of lerares te doen, dan zeggen ze niks tegen ons, net alsof het niet belangrijk is wat we doen..
Het is dus soms erg moeilijk om iets te organiseren en zitten we soms een beetje met gemengde gevoelens of dit project wel zo nuttig is als we dachten.. Maar we kijken nog even aan hoe het verder gaat verlopen en of er nog verandering in komt.
Op donderdag heb ik niet zoveel gedaan en heb ik uitgeslapen, boodschappen gedaan, wat door de stad gelopen met vrienden.
Deze week hadden ze verschillende processies in de stad. Dat is iets katholieks, omdat de meeste christenen hier ook katholiek zijn. Dan lopen ze in een optocht met beelden van Jezus aan het kruis door de stad van kerk naar kerk. Gek genoeg houden ze zich hier veel meer bezig met de dood van Jezus, dan met de opstanding.. Zo waren er dus heel de week processies met het beeld van Jezus aan het kruis en op vrijdag zelfs in een doodskist, en met Pasen wordt er niks gedaan, alleen dat de kerken open zijn.. Dat is wel erg jammer, want ze lijken de dood dan belangrijker te vinden dan de opstanding..
Op vrijdag hebben we grote maaltijd gemaakt voor en met vrienden, we waren in totaal met zijn 6-en en het was erg gezellig en zo waren ze dus ook een groot deel van de dag gebleven.
S'avonds hadden ze gek genoeg geen dienst in de kerk.
Op zaterdag ben ik met een vriend Eduar gaan mountainbiken. Eerst zijn we heel Cusco doorgefietst, wat nog behoorlijk een uitdaging is door het verkeer wat kriskras door elkaar rijdt. Maar op sommige stukken kon je gelukkig wel op een soort voetpad fietsen.
Daarna zijn we Cusco uitgefietst. Eerst langs een hele drukke asfalt weg, waar we maar in de berm fietste omdat het wel een gevaarlijke weg was. Op die weg waren denk ik wel 5 kruizen van overleden (aangereden) mensen, en we hebben twee keer een dode hond zien liggen aan de kant van de weg.
Daarna zijn we langs hele schattige leuke dorpjes gefietst, waar ik echt enorm werd aangestaard omdat er nooit toeristen komen, dat was wel erg grappig, de vriend waarmee ik was die komt zelf uit Peru, dus die valt niet op.
S'avonds zijn we met een groepje vrienden, met een auto van 1 van de vrienden naar de Cristo Blanco (bovenop de berg) gereden, dan heb je een heel mooi uitzicht over Cusco met een heleboel lichtjes :) Zelf heb ik ook een stukje mogen rijden, dat was erg leuk om zelf weer even te kunnen auto rijden :)
Daarna zijn we wat gaan drinken en iets voor 3-en (s'nachts :)) zijn we naar de Macdonalds gegaan om wat te eten en daar heb ik gratis internet met mijn iPhone.
Daar heb ik toen via Skype de kerkdienst van mijn eigen kerk in Nederland kunnen volgen, dat was erg leuk om te zien en te horen. Ik heb daar toen wel tot 5 uur in de Macdonalds gezeten, en mijn vrienden wilden me s'nachts niet alleen laten in de Macdonalds dus zijn ze er de hele tijd bij blijven zitten, erg lief van ze!:) Ze konden er zelf alleen niet zoveel van verstaan omdat het in het Nederlands was natuurlijk.
Op zondag ben ik weer naar de kerk geweest en ik moet zeggen dat er niet veel speciaals aan Pasen werd gedaan, een beetje jammer. De preek ging er wel een beetje over, maar verder zongen ze het meeste de liedjes die ze altijd zingen, en wat anders was dat de dienst ipv 2 uur, 3 uur lang duurde.
Na de dienst ben ik naar een internet café geweest en heb ik een erg leuk Skype gesprek gehad met mijn familie thuis in Nederland. Omdat het 1e paasdag was, waren er veel mensen thuis :) En Stephanie: Wat is je buik al enorm zeg :o Erg leuk om te zien :)
Na internet café zijn er wat vrienden langs gekomen en hebben we films op een laptop gekeken, dat was ook erg gezellig.
Op maandag, hier kennen ze geen 2e paasdag, heb ik dus gewoon gewerkt in het weeshuis.
Na het weeshuis zijn we s'middags met Elena (Duits meisje), Jeannine (Zwisters meisje) en Annie (meisje uit de US) naar een klein chocolademuseum geweest. Het was erg klein, maar daar kon je een aantal dingen van de geschiedenis van chocolade bekijken, dat was wel interessant om te zien. Daarna natuurlijk ook chocolade gegeten en gedronken. Hier in Peru kennen ze eigenlijk niet zoveel zoete chocolade, dus alles is vaak bitter en puur, zo ook vaak de chocolademelk. Als ik hier chocolademelk drink, doe ik er vaak veel suiker in. Het voordeel hier is wel dat je je chocolademelk altijd met echte melk krijgt, dus het is wel gezond :)
S'avonds hadden we een verjaardag van Rabea een Duits meisje, zij is ook van mijn zelfde organisatie.
Eerst hebben we bij haar thuis (in een gastgezin) taart gegeten en daarna zijn we met de hele groep, wel 11 personen, naar een restaurant geweest, dat was erg gezellig.
Vanmorgen heb ik weer in het weeshuis gewerkt, en vooral de kinderen geholpen met hen huiswerk. Nu zit ik in een internet café en heb ik verder voor vandaag niet zoveel in de planning staan, dus heb ik mooi tijd om weer m'n wekelijkse webblog te plaatsen.
Ik hoop dat iedereen mooie paasdagen heeft gehad, en tot mijn volgende blog weer :)

  • 11 April 2012 - 05:49

    Roy:

    Hallo Gabi,
    Wat jammer dat je niet al je energie in het vrijwilligerswerk kan/mag steken. Gaat vast nog wel goed komen. Het is in iedergeval niet saai voor jou daar en heb je fijne vrienden gevonden waar je op kan steunen. Dank voor alle mooie foto's, ik krijg zo een goede indruk van je woon en leef omgeving.
    Ik wens jou nog heel veel plezier toe voor de komende tijd, tot de volgende blog.
    xxxx

  • 14 April 2012 - 15:06

    Ineke:

    Hoi Gaab,

    Leuk om weer zo'n uitgebreid verslag te lezen. Zo te lezen heb je je nog niet verveeld. Hopelijk wordt je de komende weken nog wat meer inschakeld om vrijwilligerswerk te doen. Veel plezier nog met je vrienden en vriendinnen.
    Liefs,
    Ineke

  • 14 April 2012 - 16:48

    Eva:

    Foto's en verhaal weer erg leuk, jammer van de minpunten van het vrijwilligerswerk. Misschien wordt het nog beter!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabrielle

Actief sinds 13 Feb. 2012
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 111981

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 26 Mei 2012

Peru

Landen bezocht: