Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk

Door: GaabinPeru

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

01 April 2012 | Peru, Cuzco

Hola!
Hier weer een nieuw reisverslag van mij :)
Op dinsdag was mijn eerste echte dag bij het vrijwilligerswerk, en het was erg leuk!
In totaal zitten er 37 jongens in het weeshuis. Niet alle jongens zijn wees, sommige zijn mishandeld door hun ouders of soms konden de ouders er niet meer voor zorgen, en zijn ze daardoor het in weeshuis terecht gekomen. De jongste is ongeveer 6 jaar oud en de oudste ongeveer 19 jaar. Het verschilt steeds een beetje hoeveel jongens aanwezig zijn om wat mee te organiseren. Dat komt omdat sommige s'morgens en sommige s'middags naar school gaan. Ook hebben ze soms praktische les van de leraren op het weeshuis, daar leren ze bijv. schoenen, kleding of oorbellen te maken.
Deze week hebben we verschillende dingen met ze gedaan. Zo hebben we bijvoorbeeld muziekinstrumenten gemaakt van wcrolletjes, bierdopjes enz. Dat vonden ze erg leuk om te doen, vooral om de bierdopjes plat te slaan met een hamer. Ook hebben we bijvoorbeeld vingerpoppetjes gemaakt van verschillende diertjes. Daarnaast doen we ook wat sportieve activiteiten als het mooi weer is. Ze hebben een mooi voetbal/basketbal veld, waar we dus vaak even voetballen of basketballen. En ik moet zeggen, hoe klein ze soms ook zijn, ze zijn er stukken beter in dan ik!:)
Wij (Elena, het Duitse meisje en ik) zijn er dus vooral om leuke activiteiten te organiseren. Omdat ze naast dit vaak niet zoveel leuke activiteiten hebben. Ze zijn altijd erg blij als we binnen komen, en komen dan vaak naar ons toe rennen en roepen:Amiga, Amiga!
Het zijn echt zulke schattige, leuke jongens :D Soms als je het woord in het Spaans niet weet, proberen ze het te raden of te omschrijven voor je.
Er wordt hier in het weeshuis wel heel goed voor de jongens gezorgd, het schijnt ook 1 van de betere weeshuizen te zijn. Ze krijgen goede kleren, gezond eten, gaan naar school enz. Maar toch geeft het me soms ook wel een beetje het idee van een gevangenis, een hoge grote muur om het weeshuis met een deur die altijd goed op slot zit en ze hebben nummers in de kleren enz. Dit is denk ik wel nodig om het goed georganiseerd te houden, maar het is soms ook wel een beetje een raar idee. Soms merk je wel dat ze ook wel eens wat liefde missen en dan pakken ze je arm beet en komen ze tegen je aan zitten, dat doen vooral de kleinste.
Er is ook een jongen die zijn voet had gebroken in december bij het voetballen, en die zit sindsdien al in het gips, en het was een erg gecompliceerde breuk en hij moet tot juni in het gips blijven, dat is wel erg zielig om te zien, want hij rijdt nu dus rond in een rolstoel.
Ook is er een jongen die erg bang is voor mensen, hij lijkt misschien ook wel een beetje autistisch, en het is dan extra leuk als hij uiteindelijk toch met de activiteiten mee doet en het naar zijn zin heeft :)
Het is ook erg leuk om te zien als ze rond half 12, elke dag, fruit krijgen, dan komen overal jongens vandaan om bij elkaar buiten op de bankjes fruit te eten.
Verder heb ik buiten het werk bij het weeshuis niet zoveel bijzonders gedaan. Met sommige op Skype gezeten enz. Op de plaza gezeten in het zonnetje, met vrienden afgesproken :)
Deze week heb ik eigenlijk niet veel thuis gegeten, ik word vaak door mensen uitgenodigd om met hen te komen eten, dus dat is erg gezellig.
Zaterdag werd ik uitgenodigd door Pierro om bij een grote barbeque te komen eten. Dit doen ze hier in plaats van s'avonds, s'middags omdat hier de lunch altijd de grootste maaltijd is. Dat was erg gezellig, en het duurde dan ook wel zo'n 5 uur lang.
Ik moet zeggen dat ik gelukkig helemaal geen last meer heb om dingen hier te eten (het was alleen de eerste 1 1/2 week dat ik in Cusco was), ik eet nu ook vaak fruit van kraampjes langs de weg (ze hebben hier zoveel verschillend lekker fruit!:))
En net als nu bij de barbecue staat de vleesschaal met de lappen vlees (met de botten er nog aan) heel de middag op de tafel (met soms de vliegen er op).
Het was een erg gezellige middag, in het begin waren er twee Belgische meisjes bij, waar ik gezellig mee heb zitten kletsen. Maar die gingen al vrij snel weg en bleef ik als enige buitenlander over :) En dan is het ook erg leuk om met iedereen (proberen) te praten.
S'avonds ben ik naar de kerk geweest, waar ik nu al een paar keer ben geweest, want ze hadden een jeugddienst. Dat was erg leuk, ook om wat christelijke jongeren van mijn leeftijd te leren kennen, helaas waren de meeste wel een stukje jonger, veel rond de 16/17, maar toch ook wel een paar van mijn leeftijd. Ook dan ben ik de enige buitenlander.
Deze week is het de week voor Pasen, en heb ik gehoord dat er veel wordt gedaan rond de kerken, zoals optochten enz. Dus ik ben benieuwd.
Vandaag s´middags met Elena, Jeannine en Anne afgesproken. (Duits, Zwitsers en Amerikaans meisje) afgesproken, wat gedronken en heeft Elena nog een versiering in haar haar laten zetten (ik weet even niet meer hoe het heet:))
Nu zit ik een internet cafe, en morgenochtend alweer beginnen aan een nieuwe week, wat gaat de tijd toch snel..
Dit was weer mijn verslag, over een week weer een nieuwe :)
Ciao!

  • 02 April 2012 - 06:32

    Eva:

    Mooi vrijwilligerswerk doe je, alleen maar leuke dingen!
    Blijft dit je werk of moet je op gegeven moment ook helpen met lesgeven ofzo?


  • 02 April 2012 - 07:25

    Valesca:

    Hoi Gaab,
    Lekker kleurtje heb je! Het ziet er goed verzorgd uit waar je nu zit en zo te zien heb je het prima naar je zin!
    Ik vind het hartstikke leuk om iedere week je verslag te lezen en de foto's te zien.
    Stuur je een beetje zon door naar Nederland?
    x

  • 02 April 2012 - 07:55

    Roy:

    Hallo Gabi,

    Alweer een leuk verslag van al je avonturen.Fijn om te lezen dat jullie goed met de kinderen kunnen opschieten en zij veel plezier hebben als er activiteiten zijn.
    Ik wens je nog gezegende Paasdagen toe en ben al weer nieuwsgierig na het volgende verslag.
    XXX

  • 02 April 2012 - 09:00

    Dieuwertje:

    Fijn dat je vrijwilligerswerk leuk is! Die kinderen zijn natuurlijk dolblij met je :)
    Je hebt al een lekker kleurtje gekregen zie ik. Geniet maar lekker van al het fruit! Wat mis ik die fruitkraampjes... kun je dat fruit niet mee terug smokkelen? :P

  • 02 April 2012 - 13:30

    Ineke:

    Hoi Gaab,

    Leuk verslag. Je hebt het wel naar je zin zo te zien. Fijne Paasweek. Wij kijken uit naar je volgende verslag.
    Liefs, Ineke, Henk en Floris

  • 02 April 2012 - 18:40

    Bianca:

    Leuk om bij te blijven, je ziet er goed uit, lekker in de zon gezeten..
    veel plezier!

  • 02 April 2012 - 21:31

    Astrid:

    Je ziet er inderdaad goed uit :-)
    Mail je je adres nog even door!
    xxx

  • 04 April 2012 - 19:42

    Gabrielle Van Oosterom:

    Dankjewel allemaal!
    Ik wens jullie ook allemaal alvast hele mooie paasdagen!
    Mijn adres is:Calle Saphi 739-3 (Centro Historico), Cusco, Peru :)

  • 10 April 2012 - 12:57

    Roy:

    Hallo Gabi,
    Wat fijn dat je de Paasdienst life kon meemaken, heel bijzonder hoor.
    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabrielle

Actief sinds 13 Feb. 2012
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 111982

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 26 Mei 2012

Peru

Landen bezocht: