Paragliding, rotsklimmen, afscheid nemen,, - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu Paragliding, rotsklimmen, afscheid nemen,, - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu

Paragliding, rotsklimmen, afscheid nemen,,

Door: GaabinPeru

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

27 Mei 2012 | Nederland, Rijswijk

Hier is mijn laatste reisverslag van de laatste week in Peru, op dit moment ben ik namelijk alweer in Nederland..:(
Op woensdagavond ben ik met de mensen van de organisatie gaan avondeten, dat was erg gezellig.
Toen ik op donderdagochtend wakker werd voelde ik me verschrikkelijk beroerd. Overgeven, steeds naar de wc (diarree), en het hield maar niet op, elk kwartier à half uur moest ik wel overgeven of naar de wc en ik had het zo koud.
Gelukkig stuurde op dat moment vrienden van mij, Ronald en Emily, een sms'je met of ik aan het werk was. Ik vertelde dat ik ziek in bed lag, en toen zijn ze meteen langsgekomen. Ze waren erg lief voor me en hadden water gehaald, tabletjes tegen het overgeven (primperan), hadden thee voor me gezet en zijn een tijdje bij me gebleven, dat was erg lief van ze! De rest van de dag heb ik dus ook voornamelijk geslapen.
Op vrijdagochtend voelde ik me al een stuk beter en ik ben naar mijn werk gegaan, want het was mijn laatste dag..
De meeste wisten volgens mij niet eens dat het mijn laatste dag was, dus er werd ook niet zoveel aandacht aan besteed. De kinderen vonden het wel erg jammer om te horen, en ik moet ook wel eerlijk zeggen dat ik die kindjes wel zal gaan missen..
Daarna ben ik nog even naar het internetcafe geweest om nog wat meer foto's op m'n webblog te plaatsen van de jungle.
Na het internetcafe ben ik met Emily een heerlijk fruitdrankje gaan drinken op de markt. Wat zal ik dat straks missen, dan wordt er van verschillende soorten verse vruchten (naar de keuze) een drankje gemaakt met melk, water of sinaasappelsap. Dat is erg lekker en op de markt ook erg goedkoop.
Daarna ben ik nog wat kippensoep met Emily en Ronald gaan eten, en nog wat met ze gaan drinken.
Op zaterdag op tijd opgestaan, want ik ben gaan paragliden! Paragliding is als je van een berg af gaat en met een soort parachute in de lucht blijft zweven. Omdat je geen ervaring hebt, zit er iemand achter je die parachute bestuurd.
Het was een erg mooi uitzicht, dus erg mooie foto's en twee kleine filmpjes kunnen maken! Dat was een leuke ervaring!
Het was eerst zo'n uur rijden naar een mooie geschikte berg, en op de terugweg ook weer zo'n uur terug.
Na het paragliding kwam ik weer rond 12:30u in Cusco aan en ben ik met Emily en Ronald de finale van de champions league gaan kijken in een pub hier. Normaal ben ik niet zo heel erg van de voetbal, maar dit was toch wel heel erg gezellig en zelfs een beetje spannend. Omdat het eerst gelijkspel was, kwam er ook nog verlenging en penalty's dus duurde het ook aardig lang.
Ondertussen was het alweer 16:45, dus ben ik daarna naar huis gegaan om me weer snel klaar te maken, want om 17:45u hadden we alweer met de mensen van de organisatie afgesproken.
Met de mensen van de organisatie zijn we met z'n alle bij de Chinees gaan eten, daar heb ik voor het eerst eend gegeten.
Na het eten zijn we met z'n alle naar het voetbal stadion in Cusco gegaan. Dat was ook erg gezellig! Ik heb niet zoveel verstand van voetbal, maar ik denk dat ik nog nooit zo'n belabberde voetbalwedstrijd heb gezien. Soms waren ze elkaar als kleine kinderen elkaar aan het duwen als ze in een rijtje bij de vrije trap moesten staan, heel vaak lagen er spelers op de grond, 1x moest er eentje met de ambulance woerden weggebracht, er stond ME langs de zijlijn klaar en de toeschouwers gooide wc papier, en soms andere dingen, het veld op. Maar het was wel heel grappig om te zien. Uiteindelijk had de tegenstander van Cusco met 1-0 gewonnen.
Daarna zijn we met z'n alle nog wat gaan drinken en nog een beetje salsa gedanst.
Op zondag heb ik niet veel bijzonders gedaan. Naar de kerk geweest, souvenirs gekocht (ik hoop dat ik allemaal meekrijg..), wat gegeten en gedronken met Emily, Ronald en Angel, nog een filmpje gekeken en daarna op tijd gaan slapen.
Op maandag ben ik op tijd opgestaan en ben ik Urubamba (een uurtje van Cusco vandaan in de Sacred Valley) gaan rotsklimmen.
Er waren nog twee andere toeristen, een jongen uit Denemarken en een jongen uit Duitsland, en we hadden twee gidsen, dus ik was weer het enigste meisje..
Het was erg leuk! Eerst zijn we doormiddel van rotsen en handgrepen een hoge berg gaan beklimmen, we zaten ondertussen wel met een klim harnas vast aan een stalen kabel, voor als je valt, dat je dan in je harnas blijft hangen en niet helemaal naar beneden valt. Nadat we boven waren gekomen, met een erg mooi uitzicht, zijn we doormiddel van zip-lijnen (een soort kabelbanen gaan afdalen, dit was erg leuk!
Nadat we weer helemaal afgedaald waren was de toer ten einde.
Toen zijn we weer teruggebracht naar Cusco.
In Cusco heb ik wat met Emily en Ronald gegeten en zijn we een citytour door Cusco met een soort treinbusje gaan maken, dat wilde ik graag nog een keertje doen. Ondanks dat ik ongeveer alle plekken wel ken waar we langs waren gereden, was het toch erg leuk om de historische plekken van Cusco te zien. En ook nog wat leuke foto's ervan kunnen maken. Verder s'avonds nog wat met vrienden gedronken.
Op dinsdag ben ik samen met Emily gaan raften. Dit was erg leuk! Dit was ook weer in Urubamba, dus ook eerst weer zo'n 1 1/2 uur met de bus rijden. Het was die dag slecht weer, er stond wat wind, het was bewolkt en het regende. Gelukkig kregen we wel wetsuites aan, maar alsnog waren je handen en voeten wel erg koud. Het was een erg leuke tocht met ook wel aardig wild water. Omdat er niet zoveel Spaans sprekende toeristen waren, en ze toch de boot moesten volmaken (er gingen er 6 in een boot) zijn Emily en ik bij de Spaans sprekende gids in de boot gegaan. Dit was erg gezellig en ook goed om mijn Spaans te oefenen, soms begreep ik niet helemaal wat hij zei en dan keek ik gewoon even naar de anderen. Er zaten in de boot verder nog twee toeristen uit Argentinië en een jongen uit Guatemala. Het was een leuke tocht en gelukkig was er niemand uit de boot gevallen, het raften duurde zo'n twee uur.
Na de tocht waren we toch wel erg koud, maar gelukkig was er nog een sauna waar we even in konden. Daarna kregen we nog een heerlijke lunch, en toen was het alweer tijd om terug te keren naar Cusco.
Het is wel grappig want het lijkt wel of ik nu mee heb gedaan aan te land, te zee en in de lucht (net als het tv programma) met de dingen die ik gedaan heb :)
S'avonds hebben we nog even wat gedronken met de gids van de boot, dat was ook erg gezellig.
Op woensdag was het een erg moeilijke dag, mijn laatste dag in Cusco..:(
Eerst heb ik een beetje uitgeslapen, daarna voor de laatste keer pannenkoeken gebakken en ben ik al wat spullen gaan in pakken.
Daarna is er nog even een vriend langsgekomen om de pannenkoeken te eten.
Toen hij naar zijn werk moest ben ik naar mijn Spaanse school gegaan om afscheid daar te nemen. Niet alle leraren waren daar, maar degene die er waren hadden erg vriendelijk afscheid genomen.
Na mijn school ben ik naar Doris (mijn gastgezin van de eerste maand in Cusco gegaan), ze was erg blij om te zien, en ze vond het erg leuk dat ik nog even afscheid kwam nemen.
Daarna ben ik nog even naar het gastgezin van Astrid geweest, nu was de moeder er ook, en heb ik daar van hen afscheid genomen.
Na dat afscheid ben ik naar m'n huis gegaan en heb ik m'n koffers ingepakt, en ik moet eerlijk zeggen dat dat niet zonder een traantje ging..
Na m'n koffers ingepakt te hebben, heb ik m'n mooiste jurk aangetrokken en ben ik in een restaurant gaan eten met 3 vrienden, ze waren erg lief voor me, en hadden me getrakteerd op alpaca, dat was erg lekker.
Daarna zijn we wat gaan drinken en salsa gaan dansen. Ook zijn we naar een café gegaan, waar we vaak kwamen, waar er veel wordt salsa gedanst en vaak ook een leuk live bandje is. Dat was erg gezellig en ik ben met veel vrienden op de foto geweest. Ook kreeg ik daar van de medewerkers een heel lekker bordje met cake, fruit, chocolade en een kaarsje als afscheid, dat was erg lief! Ook had ik nog een salsa dans met Frank gemaakt, terwijl iedereen toekeek, en dan is het erg leuk als iedereen na afloop applaudisseert.
Kortom het was echt een hele leuke afscheidsavond geworden!
En dan werd het ook tijd om echt afscheid te nemen van iedereen.. En ik moet ook eerlijk zeggen dat dat niet zonder een traantje ging..
Wat is het dan ook leuk om te horen van veel mensen daar, dat ik een bijzonder persoon ben, dat ik bij veel mensen een bijzondere indruk heb achtergelaten en dat ze me erg gaan missen.
Ik heb zelfs nog een huwelijksaanzoek gekregen van een vriend van mij, hij hield een hele speech met dat hij nog nooit zo'n meisje had ontmoet als ik, of dit nou zo serieus was weet ik niet, want hij had ook wel aardig wat gedronken, maar het was wel grappig om te horen, en ik heb hem toch maar vriendelijk afgewezen.
Een goede vriend van mij, Angel, was meegegaan naar het vliegveld, om me te helpen met mijn spullen en daar afscheid te nemen, dat was toch wel erg moeilijk.
Uiteindelijk ben ik om 07.40u met het vliegtuig van Cusco naar Lima vertrokken.
Om ongeveer 09.00u kwam ik aan in Lima. Omdat Lima op sommige plaatsen toch best wel gevaarlijk kan zijn (overvallen enz.) en ik nog geen hostel van te voren had gezocht, was een goede vriend van mij een beetje bezorgd en had hij zijn broer in Lima gebeld. In Lima aangekomen kreeg ik het adres van zijn broer en ben ik daar met de taxi heen gegaan.
Zijn broer Julio, en de familie van zijn broer (vrouw en twee lieve dochtertjes van 10 en 11 jaar oud) waren erg lief voor me!
Ik kreeg veel eten aangeboden en ik mocht bij de dochtertjes op de kamer slapen. Het was een klein kamertje, de dochtertjes sliepen in 1 bed en ik mocht in het andere bed slapen (met een mooi prinsessen dekbed :))
Omdat ik die nacht niet had geslapen en ik alleen een beetje in het vliegtuig had geslapen was ik toch wel erg moe en toen ik daar aankwam ben ik eerst even een paar uurtjes gaan slapen. Daarna ben ik met de familie gaan eten en een film gaan kijken, dat was erg gezellig!
De volgende dag op vrijdag ben ik met Julio het centrum van Lima een beetje gaan bekijken, want dit had ik nog niet gezien. Dus we zijn langs een aantal punten geweest zoals Plaza de armes enz. Daarna zijn we nog even langs het strand gegaan en daarna was het alweer tijd om terug naar het huis te gaan.
Ik had erg leuke gesprekken met Julio gehad over het geloof, hij en zijn familie zijn namelijk ook Evangelisch, dat was erg leuk.
Toen ik naar Peru kwam had ik een heel mooi systeem voor mijn kleren, ik had ze in een zak gestopt en dan zuig je die zak vacuüm met een stofzuiger. Dat ging hier alleen niet zo makkelijk, ze hebben hier namelijk bijna nergens een stofzuiger.. Overal hebben ze vaak laminaat of kurk en dan gebruiken ze alleen een bezem. Dus heb ik die zak uiteindelijk met mijn mond vacuüm gezogen, dat kostte wel even tijd, maar uiteindelijk heb ik wel alle spullen in m'n koffer kunnen krijgen.
Toen was het tijd om ook afscheid te nemen van de familie, nog even op de foto te gaan en daarna naar het vliegveld te vertrekken.
Onderweg naar het vliegveld had ik nog een leuk gesprekje gehad met de taxi chauffeur.
Uiteindelijk kwam ik om 16.15u aan op het vliegveld, daar heb ik nog even van gegeten en toen was het tijd om in te checken en echt afscheid te nemen van Peru.. Ook hier ben ik niet zonder traantje op het vliegtuig gestapt..
Het was weer een aardig lange vlucht, ook dit keer weer met wat turbulentie, en wat een verschil zit er toch tussen mensen van Peru en Frankrijk. Op de heenweg naar Peru had ik wat gezellige gesprekjes gehad, terwijl ik toen bijna geen woord Spaans kon. En nu zat ik tussen twee Franse mensen in, die klaagden erover dat het lang duurde voordat ze hen eten kregen enz. Het merendeel van de vlucht heb ik dan ook geslapen.
Ik was om 18:50u (Peruaanse tijd) vertrokken vanuit Lima, waar ik uiteindelijk om 14:00u (Franse tijd) in Parijs aankwam. Uiteindelijk dus een vlucht van zo'n 12 uur.
Aangekomen in Parijs ging ik eerst even naar de wc, ik op de wc zoeken waar de prullenbak voor het wc papier was, onee je kan het hier natuurlijk gewoon weer in de wc gooien, dat is wel heel erg wennen zeg.. Ook in het vliegtuig als we iets aangeboden kregen, kon ik er maar niet aan wennen om merci of thank you te zeggen, en bleef ik maar gracias zeggen :)
In Parijs moest ik wel een tijd op het vliegveld wachten, uiteindelijk konden we om 17:15u boarden en om 17:45 vertrokken we naar Amsterdam.
Om 19.00u (17 uur later) ben ik weer op Nederlandse bodem geland.
Daar stond heel leuk een groot deel van mij familie mij op te wachten :D
Toen zijn we nog wat wezen eten met zijn alle en zijn we daarna naar huis vertrokken.
Wat een goede en leuke ervaring/avontuur is het geweest in Peru, en wat zal ik Cusco gaan missen..
Ciao allemaal!

  • 27 Mei 2012 - 20:42

    Eva:

    Bienvenido a casa!

  • 28 Mei 2012 - 05:50

    Natalie:

    Welkom thuis!!

    Groetjes Natalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Rijswijk

Gabrielle

Actief sinds 13 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1732
Totaal aantal bezoekers 111952

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 26 Mei 2012

Peru

Landen bezocht: