La Paz, Puerto Maldonado, Paardrijden - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu La Paz, Puerto Maldonado, Paardrijden - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu

La Paz, Puerto Maldonado, Paardrijden

Door: GaabinPeru

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

16 Mei 2012 | Peru, Cuzco

Hola!
Hier weer een (heel lang) reisverslag van mij :D
Wat een heel gedoe (maar toch ook wel leuke dingen:)) is het geweest in La Paz zeg!
Op maandag was ik om 06.30u opgestaan (in La Paz) om te kijken of ik een excursie ergens kon doen. En ik wilde erg graag de beroemde mountainbike route, Camino de la muerte, net iets buiten La Paz doen. Dus ik dacht als ik vroeg opsta heb ik de kans om zoiets te doen.
Maar nee wat bleek.. Vanwege de stakingen was er geen enkele excursie/toer mogelijk op maandag of dinsdag omdat niks of niemand in of uit La Paz kan komen omdat ze alles geblokkeerd hadden door overal bussen op de wegen te zetten. En ook niet één bus, nee ik denk wel honderden bussen..
En Hector mijn Braziliaanse vriend die zat ook vast in La Paz, want zelfs de vliegtuigen waren gecanceld, hij zou met het vliegtuig gaan..
Dus zat er niks anders op dan twee dagen lang een citytour door La Paz te voet te doen, samen met Hector, dat was erg gezellig en ook wel interessant om te zien. Ik op het plein zelfs de duiven gevoerd :D Maar na twee dagen heb je het ook echt wel gezien..
Gelukkig gingen de bussen weer rijden op woensdag. Mijn bus ging alleen pas om 16:30 naar Cusco,
dus dan had ik nog een hele dag, en om nou nog een dag in La Paz rond te lopen leek me niet zo geslaagd.. Dus leek me het toch nog leuk om de 'gevaarlijke' mountainbike route te doen. Dit was alleen wel een heel gedoe, want dan zou je dus pas rond 18:00u weer terug komen in La Paz, dat zou ik dus niet redden. Maar gelukkig is het me toch gelukt om het te doen, vraag alleen niet hoe..
Op woensdag werd om 06.30u mijn tas met m'n kleren enz opgehaald bij het hostel, die brachten de mensen van de toer, alvast naar de bus terminal van La Paz. Toen ben ik naar een ander hostel gelopen, en daar kreeg je eerst een ontbijt en een helm, een broek, een jas, een t-shirt en handschoenen.
Daarna vertrokken we met een busje met onze mountainbiken op het dak naar een plaats buiten La Paz en dat was 4700m hoog, dat was onze beginpunt voor de rit. Het beginpunt was al erg mooi! Er vlogen verschillende soorten roofvogels rond, erg mooi om te zien!
Het eerste stuk reden we op een asfalt weg naar beneden, het eerste stuk is dan eerst altijd even je mountainbike uitproberen.
Na een niet al te lange tijd kwamen we bij 'Camino de la muerte' (Spaans) of 'the death road' (Engels).
Dit was een ontzettend mooie weg, met aan de ene zijde van de weg een hele diepe klif en aan de andere zijde van de weg een berg. Wat ook erg mooi gezicht was dat we aan het begin van deze weg, in de wolken onze weg startten. En bijna heel de weg was het bergafwaarts, op twee kleine stukjes na, dus dat was erg leuk, dan kon je ook lekker snel gaan.
Als snel ontstonden er groepjes met langzaam en snelle rijders. Alle meisjes die mee reden die reden achteraan. Ik ben dan eigenlijk een beetje jongensachtig... En ik vond het geweldig om met het groepje jongens voorop te rijden, en dan om lekker hard achter de gids aan te rijden. Al snel kreeg ik de smaak te pakken en heb ik zeker de helft van de rit voorop, achter de gids gereden, dus zelfs de anderen jongens konden me niet bijhouden, dat was erg leuk :) En ik kreeg van beide gidsen complimenten, dat ze nog nooit een meisje hadden gehad die zo snel en goed reed, dat was erg leuk om te horen :D De anderen mede mountainbikers maakten er grapjes over, dat Nederlanders op een fiets worden geboren, dat was erg grappig. We hadden erg leuke mede mountainbikers in de groep.
Op een paar punten waren we ook even gestopt om wat foto's te maken. Door de gidsen werden er ook foto's en een paar filmpjes gemaakt, dat was erg leuk.
Wat wel grappig was, aan het begin van de rit waren we erg hoog, en hadden we een heleboel lagen kleren (inclusief het 'mooie pak' wat je kreeg aan het begin van de toer) aan, en naarmate we steeds verder beneden kwamen, gingen er steeds meer kleren uit, en uit eindelijk reden we alleen in een 'mooi' t-shirtje (van de toer organisatie) omdat het zo warm werd. Gelukkig reed er heel de weg het busje achter ons aan, dan kon je makkelijk je kleren kwijt in het busje, kregen af en toe wat eten en te drinken en het busje had reserve fietsen op het dak voor mocht er een fiets kapot gaan.
Om 13.30 was de tour afgelopen, we waren ondertussen 1200 meter lager (3500m) en 65 km verder, en toen moest ik als een speer vervoer zien te regelen naar La Paz, dat was nog zo'n 2 1/2 à 3 uur rijden.
Gelukkig stond er 1 taxi en die wilde me wel naar La Paz brengen, gelukkig zijn de taxi's hier heel goedkoop. Dat zou in Nederland onbetaalbaar zijn om je bijv. naar de andere kant van Nederland te laten rijden.
Het enige probleem was, dat je na afloop nog een t-shirt en een cd met de foto's en video erop zou krijgen in La Paz, en die zou ik dan mislopen, dat zou dan erg jammer zijn.
Gelukkig waren er twee hele vriendelijke Australische toeristen, en die zouden na een week naar Cusco gaan, dus die brengen dan meteen mijn cd en t-shirt mee, erg leuk! Het zou toch jammer zijn geweest als ik die niet gekregen zou hebben.
De taxi reed erg (soms gevaarlijk..) snel, daardoor was ik wel gelukkig mooi op tijd (16.10) bij de bus terminal. Toen kon ik snel nog even naar de wc, wat eten kopen en m'n tas ophalen, die netjes klaar stond, samen met een t-shirt. Dus ik hoef straks alleen nog maar het cdtje van de twee Australiërs te krijgen :)
En toen was ik precies mooi op tijd voor de bus en vertrok de bus om 16:30u.
Om 18:15 (Peruaanse tijd) kwamen we bij de douane aan, even weer de paspoorten laten stempelen en weer terug in de bus. En ik moet zeggen ik ben blij dat ik weer in Peru ben. Gek genoeg ben ik veel liever in Peru dan in Bolivia. Peru voelt echt als thuis, weer de vertrouwde solles (geld) en ik vind de mensen meer open dan in Bolivia, ik heb er veel meer een klik mee, ik vind het echt een heel verschil terwijl de landen soms toch best op elkaar lijken.
Om 04.00u s'morgens kwamen we bij het busstation in Cusco aan. Toen ben ik nog even twee uurtjes gaan slapen en daarna naar m'n vrijwilligerswerk gegaan. De kinderen waren weer erg blij om te zien. Één van de kinderen had een ring voor me gemaakt. Het was eerst de bedoeling dat het een armbandje zou worden, maar hij werd te klein, dus werd het een ring :)
Na m'n werk heb ik weer met mijn vrienden afgesproken, want die had ik toch wel erg gemist. Één meisje die vertrekt dit weekend weer naar huis, naar de US, dus daar had ik afscheid van genomen..
Het is een beetje raar, maar dat komt door die stomme stakingen, in La Paz. maar ik had maar 1 dag gewerkt, want s'avonds om 20.00u ben ik weer met de bus uit Cusco vertrokken. Dit keer naar de Puerto Maldonado, de jungle! Dit had ik Elena, het Duitse meisje beloofd, om haar daar nog even op de te zoeken, want ze doet daar een project. En het leek me toch ook nog wel erg bijzonder om de jungle te zien, je hebt daar zoveel verschillende dieren, die je normaal gesproken alleen in de dierentuin zult zien, zeggen ze, dus ik was erg benieuwd :)
Om 07.00u s'morgens kwam ik op vrijdag in Puerto Maldonado aan.
Ik had van mijn twee bovenburen van mijn appartement in Cusco een adres gekregen waar je een leuke excursie kon doen. Dus ik had de tuktuk (soort taxi) opdracht gegeven om daar heen te gaan.
Daar aangekomen werd ik vriendelijk ontvangen door een jongen van ongeveer mijn leeftijd, Gerson. Hij zei dat het mogelijk was om meteen vandaag de excursie te beginnen, dus dat was erg mooi! Er waren nog 4 Canadese die ook mee gingen op de excursie, een moeder, vader en twee dochters. Maar die kwamen die morgen aan op het vliegveld en die moesten eerst nog op een taxi worden gezet naar het hostel van de excursie. Dus de jongen van de excursie, Gerson, vroeg of ik ze met de motor mee wilde ophalen. Motorrijden vind ik erg leuk, dus dat leek me wel een goed idee.
Bij het vliegveld hebben we de anderen op taxi gezet. Ondertussen had ik verteld dat ik zelf ook motor reed in Nederland. Dus ik mocht (met m'n slippers aan..) de terugweg naar het hostel zelf rijden :D Dit gaf natuurlijk erg veel bekijks, want je ziet niet heel veel toeristen in Puerto Maldonado, en dan ook nog is een blond meisje die motorrijdt, dat was erg grappig.
Nadat de Canadese hun spullen bij het hostel hadden gebracht, kon de excursie beginnen. We namen in Puerto Maldonado een boot op de rivier Madre Dios. Daar vandaan was het ongeveer 30 à 45 minuten varen naar het reservaat toe. In het reservaat hebben we toen eerst een mooie wandeling gemaakt, van ongeveer 1 1/2 uur, waarbij we uitleg kregen over de verschillende bomen. Daar hadden we ook een voetafdruk van een tapir gezien, en er liepen hagedissen voorbij, en ook enorme termieten, wel zo groot als je vingertopje, en zo dik als een half vingertopje. Daarna kwam er een groepje met doodshoofdaapjes voorbij, daar heb ik wat mooie foto's van kunnen maken.
Daar vandaan pakten we een kano op een klein riviertje wat uitkwam op een groot meer. Na een stukje gevaren te hebben, kwamen we aan bij een heel klein strandje daar was onze lodge. Op het strandje waren heel veel vlinders, want die likken daar aan het klei voor mineralen. Ook vlogen er veel gieren rond.
Onze lodge, dat waren schattige houten huisjes in de jungle. Gelukkig hadden de bedden mooie klamboe netten. Maar als je naar de wc wilde, dan moest je toch eerst een eindje van je huisje vandaan lopen. En er liepen veel hagedissen en gekko's rond :)
Nadat we daar zijn aangekomen en ons spullen even hadden uitgepakt zijn we gaan lunchen, een typische lunch van daar, vis, rijst en aardappelen in een groot blad gehuld.
Na de lunch zijn we lekker in het meer gaan zwemmen. In het meer daar leven heel veel dieren, kaaimannen, piranha's, veel andere soorten vissen en otters. Maar meestal slapen die overdag. Na het zwemmen zijn we een klein stukje gaan wandelen. Je hebt hier een soort plant en als je de groene bladeren fijn maakt krijg je een soort paars spul, daar moest ik natuurlijk even wat jungle strepen mee maken op m'n gezicht :)
Daarna zijn we mooie boottocht gaan maken. Daar hebben we langs kant wat verschillende soorten apen en verschillende soorten vogels gezien, bijv. de stinkybirds (dat is hun bijnaam omdat de vrouwtjes erg kunnen stinken) heb je er heel veel, dat zijn mooie bruine vogels met een hanenkam.
Eerst was het nog licht, maar al snel konden we genieten van de mooie zonsondergang. Toen het donker was zijn we even op een stil riviertje in de boot gaan liggen om naar alle mooie dieren geluiden te luisteren, en wat zijn dat er een hoop als het donker wordt zeg!
Daarna zijn we op krokodillen jacht gegaan. Het is in het donker erg makkelijk om de krokodillen te zien, als je een goede zaklamp hebt, dan zie je zo alle reflecterende ogen boven het water uitsteken.
De gids Gerson kon ze er goed vangen in wat ondieper water, eerst begonnen we met kleinere, daarna steeds grotere. De grootste was denk ik ruim een meter, en dan konden we ze ook even nog vasthouden, maar wat zijn die iets grotere dan al sterk zeg, als ze tegen stribbelen is het echt moeilijk om ze nog te blijven vasthouden.
Na deze boottocht zijn we terug gegaan naar de lodge, en hebben we daar avond gegeten.
Na het avondeten ging de Canadese familie slapen, maar ik vond het nog te vroeg om te slapen, het was rond 20.00u. Dus ben ik samen met de gids nog een boottochtje gaan maken, nu was het een stukje later, dus dan konden we grotere kaaimannen zien. Dat was erg gaaf om te zien, van die enorme kaaimannen, maar die hadden we maar niet gevangen.. :p
Het is in de jungle echt heel warm, ik denk overdag zo rond de 30 à 35 graden, en s'nachts zo rond de 25 graden.
Dus na de boottocht was het nog steeds warm, en hebben we nog even snel een duik in het meer gemaakt. Allebei 1 voor 1, zodat we de kaaimannen met onze zaklamp in de gaten konden houden, dat was erg leuk om te doen, en ook wel een beetje spannend :)
Daarna zijn we op tijd gaan slapen, want de volgende dag vroeg op.
We hebben s'avonds ook nog wat tarantula's voor onze huisjes gezien, dat was erg leuk om te zien.
Ondanks de horren voor onze hut zaten er toch wel wat beestjes ook in onze hutten, zoals kakkerlakken, een vleermuis, krekels enz :)
Op zaterdag zijn we om 05.30 opgestaan, zodat we bij zonsopkomst veel dieren konden zien.
We zijn toen zonder ontbijt vertrokken met de boot.
Weer mooie verschillende soorten vogels gezien. En we hebben toen ook de groep met otters gezien, wat zijn dat een enorme otters zeg! Een flink stuk groter dan de Nederlandse otters, daarbij dus ook wel een stuk gevaarlijker, ik denk dat de kop zo groot is als van een grote hond.
Daarna zijn we nog even een stukje gaan lopen. Op gegeven moment liep de rest van de groep een stuk verder en liep ik een stukje achteraan met 1 van de dochters, toen zagen we een mooie slang op het pad liggen. Hij lag zo stil dat het wel leek alsof hij dood was, ik heb er wat foto's van gemaakt en daarna raakte ik hem met een stokje aan om te kijken of hij nog wel leefde. Hierbij begon hij wild te kronkelen en ging hij de bosjes in. Toen ik later de foto aan de gids liet zien, zij hij dat dat een erg giftige slang was..
Daarna zijn we naar een plaats gelopen waar je s'morgens erg veel papegaaien kunt zien, dus zo ook nu waren er erg veel mooie papegaaien te zien op de holle bomen. Terwijl we onder de papegaaien stonden en omhoog aan het kijken waren, poepte er ook eentje fijn midden op m'n hoofd..
Daarna zijn we weer terug gaan varen naar onze lodge.
Ondertussen kwamen we een erg grappig aapje tegen. Die was eerst wat vruchten naar ons aan het gooien, en daarna probeerde hij op onze hoofd te poepen en te plassen, dat was erg grappig en ook wat mooie foto's weer kunnen maken.
Daarna zijn we weer terug gegaan naar de lodge om te gaan ontbijten.
Ik had trouwens de vorige keer geschreven dat ik zo vaak was gestoken door muggen, dat waren denk ik geen muggen maar zandvliegen, vandaar dat de deet denk ik helemaal niks deed.
Hier in de jungle spuit ik weer veel deet, gelukkig helpt dit een beetje, maar toch word ik al enige veel gestoken door de muggen, ik weet niet waarom ze speciaal mij zo aantrekkelijk vinden.. En ik krijg er ook een heftige reactie op, want alle bulten worden erg groot, gelukkig heb ik er crème en tabletjes voor :) ook slik ik voor de zekerheid malariatabletten, ze zeggen dat het hier niet zoveel voorkomt, maar je weet maar nooit..
Na het ontbijt zijn we weer een mooie lange wandeling gaan maken, weer erg veel verschillende bomen, planten en vogels gezien. Ook moest moest ik natuurlijk ook even via een liaan een boom proberen te beklimmen, dat ging me toch iets minder goed af dan de gids, die kon een stuk hoger klimmen.
Na de wandeling hebben we onze spullen gepakt en zijn we met de boot een stuk verder gevaren naar een andere lodge aan het meer.
Dit was een iets luxere hut met een wc en douche in de hut zelf.
Daar hebben we geluncht en heb ik een douche genomen, helaas was het wel een koude douche, maar als het zo warm is, maakt dat ook weer niet erg veel uit.
Na de lunch kregen we een andere gids, Nilton, omdat Gerson weer terug naar zijn hostel moest om daar dokteren op te vangen die twee weken vrijwilligerswerk in Puerto Maldonado gingen doen.
Nilton was ook een jongen van ongeveer mijn leeftijd en hij kon ook goed gidsen. Na de lunch hadden we nog even wat tijd voor ons zelf en ben ik een klein wandelingetje gaan maken.
Hierna ging we met zijn alle weer een boottochtje maken, en vaarden we naar een mooie uitkijktoren, waar we de zonsondergang ook erg mooi konden zien.
Na het boottochtje gingen we nog een wandeling in het donker maken.
Waarbij we aardig wat dieren hebben gezien, zoals vogelspinnen, een schorpioenspin zo groot als mijn hand, een web van wel 2 meter vol met wel honderden spinnetjes van ongeveer een 0.5cm, bruine rat, krabbetje in zoet water en verschillende vogels, dat was weer erg leuk en interessant.
Daarna hebben we ons diner gegeten, dat was weer erg lekker.
Na het diner ging de Canadese familie al slapen en ben ik nog even met de gids Nilton vanaf de kant naar de kaaimannen gaan kijken.
Er is daar een grote kaaiman (ik denk iets van 2 meter) die vroeger daar is gevoerd door mensen, wat natuurlijk niet slim is.. Nu is hij niet meer bang voor mensen, en dat maakt het wel gevaarlijk. Je kan hem dan ook makkelijk lokken door je voet in het water te steken en dan te bewegen, dan komt hij er al snel op af. Daar hebben we een tijdje naar zitten kijken. En wat wel grappig was, dat Nilton op gegeven moment een liedje aan het neuriën was, en ik dat liedje herkende, hij was daar erg verbaasd over want het was een liedje van zijn kerk, en ik kende het van Salvador (een christelijke band), toevallig had ik het liedje ook op m'n iPhone staan dus kon ik het aan hem laten horen, dat vond hij erg leuk.
Daarna zijn we op tijd gaan slapen.
De volgende dag op tijd op, want de Candese familie moest het vliegtuig weer van Puerto Maldonado naar Cusco hebben. Dus om 07.00 op, ontbijten en daarna vertrokken we met de boot weer terug naar het kleine riviertje.
Daarvandaan weer een stuk wandelen van ongeveer 1 1/2 uur, daarbij ook weer wat vogelspinnen en mooie papegaaien gezien :)
Na de wandeling weer terug de boot op de rivier Madre Dios, terug naar het haventje van Puerto Maldonado.
Daar aangekomen ben ik even naar internet café gegaan om te kijken of ik m'n moeder kon Skypen voor moederdag. Maar het internet gaat hier zo verschrikkelijk langzaam, nog langzamer dan Cusco, ik wist niet dat dat mogelijk was, dus daardoor was Skype niet mogelijk op de computer. Gelukkig hebben ze hier ook speciale telefooncellen waarbij je naar het buitenland kan bellen en wat dan niet zoveel geld kost (5 minuten voor ongeveer 1,5 euro).
Was trouwens wel grappig, want ik had bij het hostel meteen een baan aangeboden gekregen, ik heb gezegd dat ik er wel over na zou denken.
Na het internet café ben ik Elena, het Duitse meisje gaan opzoeken, die doet vrijwilligerswerk in een lodge.
Dat was erg leuk om haar weer te zien, want het was toch al weer even geleden.
Bij de lodge werkt Elena als moederaap. Ze zorgt voor twee kleine aapjes waarvan de moeders zijn neergeschoten door mensen die apen eten hier. Verder maakt ze wat schoon en zorgt ze af en toe voor het bedienen van de gasten hier. Erg leuk werk, en ze heeft het ook erg naar haar zin.
Daar heb ik dus de rest van de zondag en maandag doorgebracht, ik mocht bij haar in de lodge blijven slapen, en ook voor de baby aapjes zorgen. Ze hadden er ook een zwembad, dus dat was wel erg relaxt :) De lodge zelf is ook weer in een mooi stukje jungle, dus dan heb je ook weer de mooie jungle geluiden om je heen. Ook zijn er hier apen, die nu volwassen zijn, maar die ze als baby hebben groot gebracht, die blijven hier ook rondhangen. Zoals een groep kapucijnen aapjes, doodshoofdaapje, andere soort aap en twee spidermonkeys, dat is wel erg leuk om te zien.
Wat wel grappig is dat de baby aapjes soms net echte kinderen zijn. Als ze iets niet mogen hebben, zoals bijv een theezakje, worden ze boos en gaan ze mopperen. In de namiddag worden ze vaak een beetje mopperig en weten ze niet goed wat ze willen, dan zeuren ze om eten en willen ze je eten hebben, geef je ze het, dan hoeven ze het niet, of lopen ze een beetje mopperend rond te lopen. Erg grappig om te zien.
Op maandag had ik om
20.30u weer de bus terug naar Cusco, daarvoor heb ik nog wat gegeten en Elena en de mensen in het hostel gedag gezegd.
Op dinsdag kwam ik weer om 06.30u aan met de bus in Cusco.
Ik had beloofd om nog een keer te gaan paardrijden met een vriend, en zijn vrije dag is op dinsdag, dus zijn we gaan paardrijden.
We zijn bij de Sagsaywaman, een ruïne boven op de bergen bij Cusco, gaan rijden. We waren twee uur gaan rijden, door een mooie natuur, berg op en berg af, dat was wel leuk, alleen ging het allemaal wel erg langzaam omdat de gids zelf erachter aan liep.
Daarna zijn we ergens in een klein dorpje daar op de berg, gaan eten in een klein huisje. Dat was wel lekker eten. En het was wel grappig, want ondertussen liepen er cavia's, kippen en honden onder de tafel door.
Tijdens het eten zijn we aan de praat geraakt met een Peruaanse jongen, die vertelde dat hij ook paarden heeft. En omdat de vorige rit toch een beetje tegen viel, omdat het allemaal zo langzaam ging, zijn we nog zo'n vier uur met hem wezen rijden. Dat was erg leuk, zijn paarden zagen er ook erg goed uit, en omdat hij zelf ook op een paard was, konden we af en toe ook lekker een galopje maken. Dat was een erg mooie en leuke rit!
Ondertussen was het alweer avond geworden en hadden we met nog twee vrienden afgesproken om wat te gaan eten. Na het eten zijn we met hen de film de Titanic gaan kijken, dat was erg gezellig.
Vandaag ben ik weer naar m'n vrijwilligerswerk geweest, en de kinderen waren weer erg blij om te zien, daar heb ik weer wat huiswerk met ze gedaan en wat spelletjes met ze gedaan.
Na het werk even wat dingetjes gedaan, zoals m'n kleren naar de wasserette, want die waren toch wel erg vies geworden van de jungle.
Nu in een internet café om weer mijn webblog te plaatsen.
Volgende week weer een nieuw verslag, en dan moet ik alweer bijna naar huis.. Wat zal dat moeilijk voor me worden, afscheid nemen van de mensen hier, de cultuur en natuurlijk Peru zelf..:(

Ciao!

  • 16 Mei 2012 - 22:26

    Natalie:

    Wow wat een verhaal weer! En van mij mag het nog wel langer hoor. Echt superleuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Geniet nog maar heel erg veel van de mooie tijd in Peru!!

    Groetjes,
    Natalie

  • 17 Mei 2012 - 00:48

    Gabrielle Van Oosterom:

    De foto´s uploaden gaat dit keer erg moeizaam, dus morgen meer foto´s van de jungle :)

  • 17 Mei 2012 - 20:46

    Eva:

    Mooi verslag weer, leuk om te lezen. Moet een genot zijn om zoveel verschillende dieren te zien van dichtbij!
    Geniet aan de laatste weken.

  • 18 Mei 2012 - 19:30

    Gabrielle Van Oosterom:

    Foto´s uploaden eindelijk gelukt :)

  • 20 Mei 2012 - 19:13

    Bianca:

    Zo zit het er al weer bijna op! je maakt wel wat mee zeg.. heb je nog wel tijd voor je vrijwilligers werk? :-))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabrielle

Actief sinds 13 Feb. 2012
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 111960

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 26 Mei 2012

Peru

Landen bezocht: