Pukapukara, Tambomachay, Q´engo, Saqsaywaman - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu Pukapukara, Tambomachay, Q´engo, Saqsaywaman - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu

Pukapukara, Tambomachay, Q´engo, Saqsaywaman

Door: GaabinPeru

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

18 Maart 2012 | Peru, Cuzco

Hola!
Hier weer een nieuw reisverslag van mij :)
Op zaterdag (10 mrt) heb ik mijn Duits weer opgehaald. Ik heb namelijk met Elena (mijn Duitse kamergenoot) en 3 van haar Duitse schoolgenoten een aantal dingen bezocht bovenop de bergen in Cusco. We hebben eerst 2 kleine ruïnes bezocht: Pukapukara en Tambomachay.
Daarna zijn we 5 km door de bossen en mooie natuur gewandeld en kwamen we aan bij een andere kleine ruïne Q'enqo. Daar heb ik me even heerlijk kunnen uitleven door op de rotsen te klimmen :)
Na nog is 2 km kwamen we bij de grote en bekendere ruïne aan, de Saqsaywaman. Daar had je een aantal kleine grotten waar je door heen kon lopen zonder verlichting, niemand wilde mee, dus heb ik ze in m'n eentje op de tast doorgelopen :)
Na de Sagsywaman gingen Elena en een ander Duits meisje naar huis en ben ik samen met de twee andere Duitse meisjes de Cristo Blanco gaan bekijken. Dat is een groot beeld boven op een berg van Jezus die met zijn armen uitgestrekt over de stad Cusco staat. Vanaf daar heb je ook een heel mooi uitzicht over heel Cusco, dus hebben we daar ook hele mooie foto's kunnen maken.
Bij de Cristo Blanco had ik een foto van een Peruaanse jongen gemaakt samen met zijn moeder. Even later kwam de jongen een beetje onzeker naar me toe lopen en vroeg of hij ook met mij op de foto mocht, natuurlijk vond ik dat goed op voorwaarde dat er ook een foto met mijn toestel gemaakt werd :)
Na de Cristo Blanco zijn we naar de stad terug gelopen, gelukkig was dit bergafwaarts en duurde dat niet zo lang meer.
Op zondag (11 mrt) had ik nog geen andere kerk gevonden, dus was de katholieke kerk de enige optie. Het is erg raar dat niemand weet waar een andere kerk is. Niet dat een katholieke kerk zo erg is, maar ik voel me daar ook niet zo op m'n gemak, het is toch wel heel anders dan ik gewend ben.
Verder hebben we niet zoveel gedaan op zondag, beetje door de stad gelopen enz.
S'avonds werd ik (als eerste :D omdat het in Nederland nacht was) opgebeld door m'n zus Eliane, met het blije nieuws dat de baby was geboren :D Een heel mooi jongetje met de naam Micah Luc :) De volgende dag foto's gezien, en ik kan niet wachten tot ik hem in het echt zie.
Op maandag ben ik na school met Elena naar een hele grote markt geweest, daar hebben we wat fruit, kaas en een bloesje gekocht, dat was erg gezellig. Dit was ook onze eerste ervaring om met een klein busje mee te gaan. Het is heel grappig, het is zo'n busje waar je normaal in Nederland misschien max 9 mensen in vervoerd, net als ons busje :), en nu gaan er wel zeker 20 mensen in. Je moet weten waar je moet wachten want de bushaltes zijn vaak niet echt aangegeven, en als het busje aankomt, wordt de deur open gegooid, moet je er snel inspringen en rijdt hij weer door. Hetzelfde voor het uitstappen, je geeft snel diegene die bij de deur staat 0.60 solles (ong 20 eurocent) in zijn hand en springt eruit. Op de markt had ik ook pescado (vis) gegeten, dit had ik in Nazca ook gegeten en dat was me erg goed bevallen. Alleen hier op de markt viel het erg tegen en het zat vol met graten, en het smaakte niet goed. Helaas heb ik toen ook de volgende twee dagen met pijn in m'n maag rondgelopen. Mijn lerares vertelde toen ook dat ik hier erg moet oppassen met vis eten omdat het vaak niet vers kan zijn omdat het van de kust naar de bergen in Cusco moet komen.
S'avonds was er stroomuitval in heel Cusco. En dat is echt zo mooi om te zien, normaal gezien overal licht, en nu was alles gewoon helemaal donker. Het was erg grappig, we liepen met kaarsen door het huis, en doordat het zo donker was buiten, kon je zien.
Op dinsdag heb ik het rustig aangedaan en heb ik na school en lunch een heerlijke siësta gehouden en lekker wat gelezen enz.
Op woensdag ben ik na school weer even naar de politie geweest, want ik moest nog een kopie van mijn aangifte hebben voor mijn reisverzekering. Maar wat is het daar altijd lekker chaotisch zeg..
Ik moest eerst naar de bank om een voucher te halen en daarna weer terug naar de politie voor een kopie. Bij het politiebureau konden ze mijn aangifte niet meer vinden, en ik moest de volgende dag terug komen.
De politie is wel erg aardig, maar vaak een beetje te aardig.. Ze vinden het helemaal leuk als er een blond meisje op het politiebureau komt. Bij mijn aangifte doen vroegen ze zelfs of ik al een vriend had. Ik denk doe normaal, gedraag je professioneel, ik kom hier aangifte doen, maarja..
Na de politie ben ik weer maar mijn salsales op mijn Spaanse school geweest. Ik krijg daar les van een Nederlandse vrouw Anke, ze woont hier al 4 jaar in Cusco samen met een Peruaanse man, en ze is erg aardig. Ik denk dat ik na de les nog wel een uur heb zitten praten met haar.
Op donderdag ben ik na school weer naar het politiebureau geweest en na zoeken en een aantal dingen typen heb ik mijn kopie gekregen. Nu maar hopen dat ik nog wat terug krijg van de verzekering :)
S'avonds werd ik opgebeld door Piero (die van het gastgezin van Astrid en Lina), en ik had hem al een tijdje niet meer gesproken. Hij vroeg of ik mee kwam naar een verjaardag van een vriendin van hem. In Nederland is dat een beetje raar als je zomaar op een verjaardag komt van iemand die je niet kent en je niet eens een kadootje hebt.. Maar hier is dat geen probleem en hoe meer zielen hoe meer vreugd. Er was ook een Belgisch meisje mee, die bleef nu in het gastgezin bij Piero. Het was erg gezellig en weer nieuwe mensen leren kennen.
Op vrijdag op school was het de laatste dag voor de Australische vrouw, volgende week gaan we nog een keer samen eten en dan vertrekt ze weer naar Australië toe.
Op school gaat het aardig, we leren ook veel grammatica. Verstaan gaat wel aardig, maar spreken blijft toch erg moeilijk, vooral om er goede zinnen van te maken.
Na school ben ik nog even langs de winkels geweest met Elena, heb ik weer naar een nieuwe jas gezocht, maar dat blijft toch erg moeilijk om een leuke jas voor mijn maat te vinden, vaak te kort en te wijd.
En dan hadden we eindelijk een leuke jas gevonden die goed paste, dan stond er een prijs op het kaartje, kom je bij de kassa en dan maken ze het 20 solles duurder en zeggen ze dat het prijskaartje niet klopt, terwijl het op al diezelfde jassen stond. Dus gewoon omdat we toeristen zijn, wordt het duurder gemaakt, dus toen heb ik die jas ook maar laten zitten. Ik zal proberen te vragen of 1 van mijn vrienden uit Peru hem voor me kan kopen :)
Op zaterdag heb ik voor een keertje even lekker uitgeslapen.
S'middags ging ik met een aantal vrienden naar een restaurant om wat te eten/te drinken. Dat is wel grappig want zoals het bij ons in Nederland s'avonds druk is in een restaurant, is het hier s'middags erg druk omdat de lunch de belangrijkste en meest uitgebreide maaltijd van de dag is.
Het restaurant was een soort grote zaal met heel veel tafeltjes, in het midden heb je een podium waar een live band speelt en daarvoor een open ruimte om te dansen en vaak waren er ook mensen aan het dansen.
Een goede vriend van mij (hij is ook salsa leraar) vroeg me op een gegeven moment om salsa met hem te dansen. We waren toen de enige die gingen dansen en veel mensen keken toen. Het dansen ging echt heel goed en toen het liedje afgelopen was kregen we een daverend applaus :D Het leek wel alsof we een show hadden gegeven.
Een tijdje later, gelukkig waren er toen al een stuk minder mensen. Vroeg hij of we nog een keer gingen dansen, en vanwege het applaus bij de vorige keer leek me dat ook wel erg leuk, maar had ik dat maar niet gedaan... Want toen we aan het dansen waren en ik maakte een spin (draai) viel ik me toch hard op de grond, en iedereen keek toe, en ik schaamde echt heel erg. Gelukkig danste we gewoon weer verder en deden of er niks gebeurd was. Maar mijn billen beginnen nu wel een beetje blauw te worden, haha..
Op zaterdagavond is de hond (een dalmatier, genaamd Matthias :)) bij ons komen logeren. Hij blijft hier een week en het is de hond van de zus van Doris. Het is echt een hele leuke enthousiaste hond :D
Ook is er in de plaats van de Belgische jongen, een meisje uit de US gekomen, zij blijft hier twee weken.
Ik blijf hier in principe nog maar een week, maar ik zit toch wel erg te twijfelen of ik niet langer hier zal blijven. Het is erg gezellig met de familie en Elena (Duitse meisje) en er wordt hier goed voor me gekookt :p
Maar het lijkt me aan de andere kant toch ook wel leuk om mijn eigen plekje te krijgen.
Op zondag ben ik naar een Evangelische kerk geweest!
Ik heb er eindelijk eentje gevonden, en nog wel een evangelische kerk ook. Ik heb deze gevonden via mijn Spaanse lerares. Ze zijn moeilijk te vinden omdat de populaire katholieken kerken in mooie grote kerkgebouwen zitten. En deze kerk zit in een ander gebouw, dus van de buitenkant valt dat niet zo op.
Maar de dienst was erg leuk. Waren een aantal liedjes die ik herkende, en gelukkig had je een scherm waarbij je kon meezingen, dus ik heb erg m'n best gedaan om in het Spaans mee te zingen :D Nu was het hier gelukkig ook allemaal wat makkelijker te verstaan, omdat ze makkelijkere woorden gebruiken. De dienst duurde wel vrij lang 2 uur en een kwartier, maar dat was niet erg. Ook de mensen waren erg aardig en met sommige een praatje gemaakt.
Dus het was me hier wel goed bevallen en ik denk dat ik hier volgende week weer naar toe ga.
Nu zit ik weer even in een internet cafe. Morgen begint de laatste week school.
Ik zal weer even wat foto´s bij mijn verslag plaatsen. Die van Matthias (de hond) zijn een beetje wazig, hij wilde niet stil zitten :p
Tot de volgende keer weer!

  • 20 Maart 2012 - 15:17

    Eva:

    Leuk verhaal weer! En ik zie heel veel hondjes op de foto's, niet alleen de dalmatier. Hebben veel mensen daar huisdieren en gaan ze er goed mee om?

    Hier in nederland is de lente begonnen met een heerlijke zonnige dag!

    Veel plezier met je laatste week school.

    Liefs

  • 26 Maart 2012 - 14:19

    Natalie (Voorstede):

    Hi Gabrielle!
    Leuk om zo je reisverslagen te lezen. Ik hoop dat je het nog steeds naar je zin hebt? Hoe gaat het inmiddels met je taallessen?

    Groetjes Natalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabrielle

Actief sinds 13 Feb. 2012
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 111987

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 26 Mei 2012

Peru

Landen bezocht: