Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu

Cusco

Door: GaabinPeru

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

02 Maart 2012 | Peru, Cuzco

Hola amigos!

Hier weer een nieuw verslag van mij :)
Zondag ben ik naar een katholieke kerkdienst geweest, dat is toch wel heel anders dan ik gewend ben. Jammer genoeg kon ik er ook niet veel van verstaan, vaak maar wat enkele woordjes. Mensen keken er wel heel erg van op dat er een buitenlander de dienst bij woonde, de meeste buitenlanders gedragen zich alleen maar als echte toeristen.. Maar het waren wel hele gastvrije mensen, want tijdens de dienst is het daar de gewoonte om op een bepaald moment de mensen om je heen een knuffel en/of een kus te geven. Dus ik werd vriendelijk omhelst en kreeg van diverse mensen een kus op m'n wang.
Op zondag kwam de familie van Doris (de vrouw waar ik bij woon) eten, dus het was weer gezellig, zoals thuis, met veel mensen aan de tafel eten :) Er woont hier nu ook een jongen uit België, die vrijwilligerswerk doet bij een ander project (Corason) van Mijn Bestemming Peru.
Sowieso is het hier vaak wel erg gezellig omdat er veel mensen over de vloer komen.
Sommige dingen moet ik wel een beetje wennen, die anders zijn dan thuis. Er zit bijvoorbeeld geen slot op de wc of douche, je moet het toiletpapier in het prullenbakje naast de wc gooien, ze hebben geen verwarming en de ramen sluiten niet goed, dus het kan soms behoorlijk koud worden, ik kan maar 3 minuten warm douchen. Maar opzich wen je er snel aan, en maakt het eigenlijk niet veel uit.
Op maandag heb ik mijn eerste Spaanse les gehad. Dat was erg leuk. Ik ben de enige in onze klas, samen met een vrouw van 48 jaar uit Australië, dus we hebben bijna privéles :) We hebben ook een hele aardige enthousiaste leraar, dus de vier uur les op een dag vliegen dan voorbij. Per week krijg je weer een andere leraar en eventueel een ander groepje (ze beoordelen elke week je niveau waar je op zit).
Na de les kregen we een rondleiding van ongeveer 2 uur van een medewerker van de school door Cusco heen, om de weg een beetje te leren kennen. Maar ik moet eigenlijk zeggen dat ik de weg in mijn omgeving al aardig goed ken. Veel mensen gaan hier met de bus of de taxi, maar ik vind het zelf beter om gewoon te lopen. Aangezien ik veel loop (vaak toch wel zo'n twee uur op een dag) heb ik behoorlijk spierpijn in mijn benen kregen (in Nederland zijn we natuurlijk alleen maar platte rechte wegen gewend :p).
De rondleiding kreeg ik samen met Nicolette (de Australische vrouw waar ik les mee krijg), dat was erg gezellig. S'avonds ben ik wat met mijn Peruaanse vrienden gaan drinken.
Op dinsdag na mijn les ben ik weer naar huis gegaan om te lunchen, toen kwamen er weer gezellig wat mensen mee eten, nu ook kennissen uit Argentinië. Daarna ben ik samen met Nicolette naar de markt gegaan.
Daar heb ik een mooi groot Peruaans wandkleed (ik vraag me af hoe ik die mee terug naar Nederland ga krijgen :)), een mooi tasje en een trui van apalca wol gekocht, op de markt is dat allemaal erg goedkoop.
Mijn zus Astrid is een jaar geleden in Cusco geweest samen met haar collega Lina. Lina heeft een tijdje daarvoor in Cusco in een gastgezin gezeten, en dat gezin hadden Astrid en Lina vorig jaar bezocht.
Nu had Astrid mij een pakketje foto's meegegeven waar Astrid en Lina samen met het gezin op de foto's staan. En of ik die zou willen langs zou brengen bij het gezin. Ik had eigenlijk geen contact met ze gehad maar ik had ongeveer uitgezocht waar het zou moeten zijn en ben na de markt naar die wijk gelopen. In de straat kon ik het nummer niet zo goed vinden. En nu komt het grappige.. Ik zag een jongen bij de straat staan en hij leek me wel een beetje ergens iets bekends hebben, dus ik bleef hem iets te lang aanstaren, toen vroeg hij of ik iets zocht, dus ik antwoorde dat ik nummer P5 zocht, zegt hij ja dat is mijn adres. Bleek het dus Piero de zoon van het gezin te zijn!:) (die had ik dus op de foto's van Astrid en Lina zien staan.)
Ik werd meteen uitgenodigd om binnen te komen, kreeg wat te eten en te drinken. Hij vond het erg leuk om het zusje van Astrid te ontmoeten :D
Zijn broer was niet thuis, en zijn moeder was bij haar andere zoon in Lima, maar die komt zondag weer thuis. Hij had ondertussen zijn moeder aan de telefoon gehad en die bood meteen aan dat ik altijd kon blijven slapen en eten en langs mocht komen enz. En dat ik eventueel zondag meteen kan langskomen als ze weer terug is in Cusco, dus heel erg vriendelijk en gastvrij zijn ze :)
Aan Astrid: hij vond de foto's echt heel leuk en bedankt jullie ervoor! En wat grappig dat ik zo het huis gevonden had hè :)
Aan Eva: Er is hier trouwens een mooi park voor het huis, en er zitten heel veel verschillende soorten vogels. Vogels die ik eigenlijk ook nog nooit gezien heb. Bijvoorbeeld een beetje een gestreept musje met een kuifje op zijn hoofd en een soort grijze merel op hele hoge poten. Ik zal proberen of ik er een foto van op m'n blog kan plaatsen. Dan kan je misschien zien wat voor vogeltje het is :)
Op woensdag heb ik s'middags na mijn Spaanse les, op mijn school salsa les gekregen. We kregen les van een Peruaanse leraar en een Nederlandse lerares die hier samen in Cusco ook een salsa school hebben. Dat was erg leuk, andere leerlingen deden ook mee. Nicolette had nog nooit salsa gedanst en die deed ook mee, maar ze deed het erg goed!
Ik ben hier in Cusco trouwens goed bevriend geraakt met een Peruaanse jongen Piero, hij is 29 jaar. Hij is verloofd met een Nederlands meisje, die nu in Nederland is. En hij gaat met haar trouwen in september in Peru en in oktober in Nederland!:)
Hij kan bijna geen woord Engels of Nederlands (zijn vriendin spreekt goed Spaans). Maar nu hebben we afgesproken dat ik hem Nederlands ga leren en hij mij Spaans!
Dus op donderdag ben ik na mijn Spaanse les naar de Macdonalds gegaan. Daar hadden we afgesproken om te oefenen en ik moet zeggen dat het behoorlijk goed ging!:D Het is ook wel heel grappig om een buitenlander Nederlands te laten praten..
En wat ook heel grappig is..
Stephanie en ik waren vlak voordat ik wegging naar een salsafeestje geweest in La Bodequita, en daar was zij (Wietske, de verloofde van Piero) ook geweest, want ze komt daar vaak. Dus waarschijnlijk heb ik haar onbewust al een keer in het echt gezien. En ze woont vlakbij mij in Den Haag!:) Wat is de wereld toch klein hè..
Er wordt in het gastgezin trouwens erg goed voor me gezorgd, dus ik eet ook erg veel. Ik beweeg ook erg veel, dus heb ik vaak veel trek. S'morgens begin je met een goed ontbijt met bolletjes, s'middags warme lunch met voorgerecht (soep), hoofdgerecht (aardappelen/rijst, vlees en groenten), nagerecht (fruit), s'avonds een warme maaltijd (vlees, groenten, aardappelen/rijst), nagerecht (iets van cake, gebakje :)), dus aan (lekker) eten kom ik hier niets te kort :D Dat zal ik straks nog missen als ik naar het appartement ga..
Ik krijg trouwens elke morgen papaya sap, wat echt ontzettend vies is en stinkt naar zweetvoeten, maar het schrijnt gezond te zijn, en ik wil ook niet klagen, dus drink ik het elke dag netjes op :)
Je hebt hier ook een hele lekkere vrucht, ik had het nog nooit gegeten en ik heb ze ook nog nooit in Nederland gezien. Ze zijn ongeveer zo groot als een perzik, smaken naar meloen en ze heten Pepitos in het Spaans.
Waar ik ook wel een beetje aan moet wennen is de enorm drukke wegen soms, en enorme hoeveelheden uitlaatgassen. Ze hebben hier eigenlijk wel regels in het verkeer, maar niemand houdt zich eraan, en het is gewoon wie diegene wie het eerste er is heeft voorrang. En voetgangers hebben nooit voorrang, ook niet op een zebrapad, dus ik moet altijd goed oppassen en soms rennen als ik wil oversteken.
Ook zijn de wegen vaak behoorlijk slecht, met hier en daar soms wat kuilen erin, dus je moet goed oppassen waar je loopt :)
Ik ben nu nog maar een week in Cusco, en het is gebeurd.. Er is iets van me gestolen..
Ik ging op donderdag avond wat drinken met vrienden en ik heb (ik weet het, heel dom..) mijn jas met daarin m'n trui en bolero (soort vestje) op een stoel laten liggen, toen ik terug kwam waren ze weg.. Gelukkig heb ik mijn waardevolle spullen altijd in m'n broekzak of heuptasje zitten, dus die waren gelukkig niet weg. Maar vooral mijn jas is wel heel vervelend, het was mijn nieuwe leren jas, die warm is en goed tegen de regen kan..
Dus op vrijdag ben ik na mijn Spaanse les naar de politie gegaan, gelukkig heb ik wat foto's van mijn jas op m'n iPhone.
Bij het politiebureau werd ik weer teruggestuurd naar de Plaza de armes, daar werd ik doorgestuurd naar de toeristen politie.
Bij de toeristen politie vertelden ze me dat de zaak waar mijn jas enz was verdwenen pas om 20.00u s'avonds weer open is, dus dat ik dan moet terugkomen, beetje een gedoe, en dat allemaal in gebrekkig Spaans omdat ze geen Engels kunnen :) Nu gaat er een vriend (Francesco) mee om eventueel te vertalen vanavond met de politie, wat een gedoe voor een jas, gelukkig dat ik al wat Peruaanse vrienden heb die ook engels kunnen, dat is nu even net wat makkelijker :)
Op vrijdag is het trouwens altijd het afscheid nemen van sommige studenten die hen tijd hebben afgerond en een certificaat krijgen van het Spaans leren. Dan moeten de leerlingen die weggaan een speech in het Spaans houden (ik dus ook over 3 weken :)), dat was erg leuk. Ook kregen we de traditionele Peruaanse dans te zien, en mochten we het daarna zelf ook proberen :)
De twee meisjes die ook uit Nederland komen, waren vandaag voor het laatst, zij hebben in totaal 6 weken Spaans gehad. Dat was wel jammer maar ik zie ze buiten school ook nog wel.
Na de politie ben ik eerst naar huis gegaan om te lunchen en daarna weer terug naar school voor een chocolade workshop :D
Nu ben ik net klaar van de chocolade workshop en omdat ik gratis wifi (internet) op school heb, en het alweer bijna een week geleden is, is hier weer een nieuw verslag :)
Ik zal jullie in mijn volgende blog wel laten weten wat het vervolg is van mijn jas.
Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal goed gaat (ik had al het 1 en ander op whatsapp en via mail gehoord:))
Ik zal ook nog proberen wat foto´s erbij te plaatsen.

Ciao!:)

  • 03 Maart 2012 - 06:51

    Hildebrand:

    Hey gaab, Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd. Ik ben nu 10 dagen in Roemenië, vandaar. Heb nu al je reisverslagen gelezen. Vervelend van die gestolen jas en vest, maar idd gelukkig dat je waardevollen spullen er niet in zitten.
    Overigens is er een overeenkomst: ik ben hier ook rondgeleid door Nicoletta (Nicholette of Nicholetta, wat is het verschil ?;-)). Tis hier in Roemenië ook behoorlijk armoedig. Die douche en WC die jij daar hebt zijn hier luxe. Water wordt bij de pomp gehaald, gekookt boven het vuur of fornuis en vervolgens in een kinderbadje gegooid. De toilet is niet veel beter. Een huisje in de tuin met een gat in de vloer met een gigantische stank. Toiletpapier inderdaad ook zelf meenemen. Maar goed, ik ga je verder volgen. (Ben blij dat ik niet 3 maanden in Roemenië hoef te blijven :-))

  • 03 Maart 2012 - 11:11

    Eline:

    Heej Gabrielle!
    Super leuk om al je verhalen te lezen! Vind het bewonderenswaardig dat je zomaar op pad durft te gaan en spontaan met vreemde mensen mee durft te gaan en allemaal avonturen beleeft! Ik ben benieuwd naar het volgende reisverslag. En je zegt dat je alleen verbrandt? Volgens mij ben je langzamerhand echt een lekker zomers kleurtje aan het ontwikkelen, je ziet er goed uit! Nog veel plezier!
    Liefs Eline

  • 04 Maart 2012 - 15:32

    Majella Reijnen:

    Wat een avonturen weer! Grappig wbt die knuffels in de kerk;)... Ik ben benieuwd naar het wandkleed! Idd grappig verhaal van die familie die je zocht, zie het al helemaal voor me :P. En zeker de wereld is klein!! Van je jas, moi... ik denk niet dat ze hem terug gaan vinden, of er moet een wonder gebeuren!! Ze zijn goed in stelen daar, al was deze voor de handliggend :P... Nouja, ik lees het vervolg wel in je volgende verslag. Ben ook benieuwd naar de salsalessen, heel veel dansplezier!!! xxx

  • 05 Maart 2012 - 07:56

    Roy:

    Hey Gabi,

    Hartelijk dank voor de mooie verhalen.
    Jij bent echt avontuurlijk ingesteld hoor, maar dat komt je daar goed van pas. Wat vervelend dat je jas is gestolen. Ik vrees dat je die echt kwijt bent. Ik lees dat het douchen en de wc geheel anders is dan thuis , jeetje dat was zeker ff wennen .
    Gelukkig is het eten goed als ik het zo lees en kan je daar ook naar de Mac.
    Wat leuk dat je daar verder kan gaan met je Salsa dansen en dat je daar al veel vrienden hebt gemaakt.
    Nou Gaab, ik zie dat je daar goed op zijn plaats bent en ben heel benieuwd hoe het straks verder gaat. Pas goed op je zelf en je spullen daar en blijf ons op de hoogte houden van je avonturen.Wens je nog heel veel plezier toe voor de komende tijd.
    XXXX

  • 05 Maart 2012 - 15:24

    Eva:

    He gaab, wat een leuk verslag weer. Druk in de weer ben je. Ben benieuwd hoe goed je spaans straks is na deze reis. Leuk van die vogels, dat musje met een kuifje lijkt op een leeuwerik, dus ik zou zeggen de peruaanse bergleeuwerik haha.
    Veel plezier en succes met de taal eigen maken!
    Liefs Eva

  • 05 Maart 2012 - 18:11

    Gabrielle:

    Dankjewel allemaal voor jullie lieve leuke reacties! Vind ik erg leuk om te lezen!:D
    Dankjewel voor de naam van de vogel Eef!
    Ik moet er nu weer snel vandoor, ik moet lunchen thuis :p

  • 06 Maart 2012 - 00:16

    Astrid:

    Hoi Gaab!
    Doe maar de hartelijke groeten van mij aan Cristina en haar zonen als je ze weer spreekt! Heb je mij mailtje ontvangen! X

  • 06 Maart 2012 - 02:41

    Linda Y Lina:

    Hola chica,que buena historia y que bien que tu he encontrado con Piero(hijo de cristina). Cuando tu vas a cristina saludo de Lina y un grande beso! Aquí también es un poco difícil para duchar porque la agua no es caliente. Muchas suerte con su capa... hasta luego y mucho divertido,besos de Linda y Lina

  • 06 Maart 2012 - 10:06

    Patries:

    Hi Gaab,

    Zo te lezen gaat het je toch wel makkelijk af. Beetje jammer van je jas ;)
    Geniet er lekker van! Enne.... hou je wat bonbonnetjes voor ons over? :-p

    Kusss

  • 08 Maart 2012 - 21:58

    Barbara Van Der Gaag:

    hey gabrielle,
    heel leuk om je reisverslag te lezen.
    je wordt hier gemist door wouter en de rest van de les.
    balen van je jas en hopelijk vind je die nog terug(heb je wel heel veel geluk denk ik)
    groetjes barbara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabrielle

Actief sinds 13 Feb. 2012
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 111990

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 26 Mei 2012

Peru

Landen bezocht: