Paracas, Ica, Nazca, Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu Paracas, Ica, Nazca, Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu

Paracas, Ica, Nazca, Cusco

Door: GaabinPeru

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

25 Februari 2012 | Peru, Cuzco

Hier is weer een nieuw verslag van mij, sorry hij is weer erg lang, maar ik heb weer veel te vertellen :)
Na het ontbijt op woensdag ben ik naar de Balastaseilanden gevaren. Wat was dat mooi zeg! Dit zijn altijd de beelden die je op Animal Planet ziet :) Heel veel zeehonden, verschillende soorten vogels, pinguïns en zelfs een enorme gekleurde kwal gezien. Heel veel foto's gemaakt. 
Wat kunnen die zeehonden trouwens een herrie maken met z'n alle zeg, het lijkt dan wel of er een grote groep mensen staan te schreeuwen. 
De boottocht naar de eilanden was toch nog wel even varen, maar de boot ging lekker snel. Zo snel dat ik soms m'n jasje moest aandoen omdat het anders koud werd. 
Na de boottocht ben ik nog even met twee Russische mensen (die zaten ook in hetzelfde hotel en boottrip) de pelikanen op het strand met vis wezen voeren, erg leuk als ze zo dichtbij komen. 
Daarna heb ik afscheid genomen van m'n Mexicaanse vrienden, die toevallig in hetzelfde hotel verbleven (zij verblijven voor een paar maanden in Paracas vanwege werk). Jammer dat ik ze achter moest laten, grappig hoe goed je bevriend met mensen kan raken in 1 dag. 
Toen werd ik opgehaald met een busje en zijn we naar Ica gereden.
De busreis naar Ica was ook weer erg mooi, ondanks een snurkende man naast mij :p
In Ica wachten er weer een man op mij (William), met een bordje met mijn naam erop. Hij ging mij een rondleiding door Ica geven, en ondertussen zat zijn familie achterin de auto. Eerst kwamen we langs een chocoladefabriek, daar heb ik verschillende soorten chocolade mogen proeven :D
Daarna ben ik naar twee wijngaarden geweest, waar ik een rondleiding kreeg met groepje andere toeristen (Amerikanen)  over hoe de wijn gemaakt werd en daar natuurlijk ook de wijn geproefd (beroemde Pisca wijn uit Peru). 
Ondertussen was ik bevriend geraakt met het dochtertje (6 jaar oud) van William, ze vond het erg leuk om spelletjes op m'n iPhone te doen, en foto's van mij te maken met mijn camera :) Ik had een aantal typische kleine souveniertjes in Nederland gekocht om in Peru uit te delen. Dus heb ik haar een paar stenen klompjes (met Delfs blauw erop) gegeven, hier was ze heel erg blij mee. 
Omdat ik toch vond dat ik te weinig avontuur had, dacht ik laat ik nog even gaan buggy (soort open jeep) rijden in de woestijn. Haha nee grapje.. Eigenlijk zat dit niet bij de tour inbegrepen, maar William bood aan dat het ook nog een optie is en dat ik daar nog wel genoeg tijd voor had, maar als ik het niet durfde het niet hoefde. Dat hoefde hij maar 1 keer te zeggen, want dat leek me echt ontzettend gaaf, dat had ik altijd al een keer willen doen! Dus ik ging met een aantal andere toeristen (Engelsen, Amerikanen, Peruanen)  in een buggy door de woestijn racen, wat was dat leuk zeg! Op gegeven moment stopten we bij een hele hoge berg en haalde de chauffeur van de buggy wat planken te voorschijn. Hij zegt hier ga je met je buik op liggen en gewoon naar beneden glijden, dus zo gezegd zo gedaan, we gingen zandsurfen!:D Dit was erg leuk, en ook weer veel foto's gemaakt. Maar goed dat ik een 32 gb USB stick heb meegenomen..
Na het buggy rijden stond William weer te wachten om me naar het busstation te brengen, voor de bus van Ica naar Nazca. 
Onderweg kwamen we een aantal vrienden van hem tegen, die ook gezellig in de auto erbij kwamen. Daar zaten we dan met zijn 8-en in een klein 5-persoonsautootje, echt heel grappig, als de politie in Nederland  dat zou zien.. 
Toen netjes afgezet bij het busstation, en heeft William nog even het ticket voor me geregeld.
De busreis van Ica naar Nazca duurde ongeveer 3 uur, het was al donker buiten, dus kon ik niet veel meer zien buiten, dus ben ik de Spaanse film maar gaan meekijken. Wat wel grappig was dat het groepje Amerikanen van de wijnproeverij ook weer in dezelfde bus als mij zaten, dus dat was wel gezellig :)
Aangekomen bij het hotel was het rond 23:00u en wilde ik graag nog wat eten, want ik had nog niet gegeten. De mensen van het hotel konden geen woord Engels. Maar met hulp van het vertalingsboekje van Astrid kon ik vragen of het veilig was om hier in m'n eentje naar buiten te gaan, daar konden ze geen duidelijk antwoord op geven, maar toen bood de jongen van het hotel meteen aan om mee te gaan om wat eten te halen, zodat ik niet alleen hoefde te gaan. In heel gebrekkig Spaans hebben we toch nog een soort van gesprekje gevoerd. Na wat eten te hebben gehaald ben ik lekker gaan slapen. De volgende dag (donderdag:)) zou ik om 08:30u worden opgehaald om naar het vliegveldje te worden gebracht. Maar in Zuid Amerikaanse begrippen kan je er dan vaak al vanuit gaan dat ze pas om 09.00u er zijn, en inderdaad gelukkig had ik me niet gehaast. Bij het vliegveldje in Nazca had ik Mariana, een Braziliaans meisje ontmoet. Hiermee ging ik samen in een vierpersoons vliegtuigje, met twee piloten erbij, dus we hadden gewoon ons eigen vliegtuigje!:) Met het vliegtuigje zijn we over de Nazca lijnen gevlogen, en hebben de verschillende figuren gezien, zoals een aap en een spin enz. Halverwege werden Mariana en ik toch wel een beetje misselijk van dat zijwaarts vliegen enz en waren we toch wel blij dat we uiteindelijk op de grond stonden. Na het vliegen werden we weer terug naar het centrum van Nazca gebracht, waar onze hotels ook waren. 
Daar hebben Mariana en ik nog lekker vis gegeten, en toen is Mariana op de bus naar Lima gestapt. Daar vandaan heeft zij een vliegtuig naar Cusco toe. We hebben emailadressen uitgewisseld voor als ik in Cusco ben, haar kan mailen, zodat we nog wat kunnen gaan drinken in Cusco.
Ik ben daarna even rustig in het park gaan zitten.  Nouja, rustig.. Ik word sowieso enorm veel aangesproken, omdat ik hier toch wel erg opval, ik denk dat ik hier de enige ben met licht haar en lichte ogen, (en zo rood is als een kreeft van de zon.. :p) En als je rustig in het park wil gaan zitten komen er vaak mensen naast je zitten, sommige vragen zelfs of ik hier alleen ben en of ik al een vriend heb of getrouwd ben. Ze bedoelen het allemaal niet zo slecht maar gelukkig loopt er veel politie op het plein, en die sturen ze weer weg, zodat ik gewoon even rustig kan zitten. In het park zag ik trouwens hele kleine vogeltjes vliegen, van een paar cm groot, het leken wel libellen zo klein. Ze waren jammer genoeg te snel weer weg om een foto van te maken.
Wat trouwens wel erg leuk is, heel veel winkels en auto's komt salsa muziek vandaan, dat maakt het meteen erg gezellig. 
Het is wel een beetje vreemd om geen woord Nederlands meer te spreken, m'n Engels is ook nog nooit zo vloeiend gegaan, en het is erg leuk dat ik toch al kleine gesprekjes in het Spaans kan voeren :)
Na het park heb ik even over de markt gelopen en naar de supermarkt geweest om wat brood en drinken te kopen. Ik kon eerst de weg naar de supermarkt niet vinden en vroeg het aan een meisje ,van denk ik een haar of 15, en die was helemaal met me meegelopen (was denk ik een kwartier lopen) en die ging zelfs mee naar binnen om te helpen als ik iets niet wist, zo kon ik ook vragen of bepaald drinken lekker was of niet :p En dat allemaal in gebrekkig Spaans :p Daarna ging het meisje naar huis en ging ik weer terug, alleen was ik een beetje verdwaald omdat alle straten hier zoveel op elkaar lijken :) Na een half uurtje te hebben rondgelopen had ik de weg weer gevonden. 
Op de terugweg heb ik nog even een mooie kerk op het plein bezocht. 
Daarna raakte ik nog even aan de praat met de aardige buurman van het hotel. Hij vertelde dan zijn hond was aangereden door een auto en dat hij sindsdien heel weinig liep en veel op de grond lag, hij dacht zelf dat hij iets gebroken had, maar hij had geen geld om naar de dierenarts te gaan.. 
Daarna heb ik afscheid genomen van de mensen van het hotel, meteen nog even met ze op de foto geweest :)
En toen op naar het busstation voor de bus van Nazca naar Cusco, laatste reis voor eventjes. Het voordeel daarvan is dat ik in Cusco eindelijk mn koffer kan uitpakken en niet alles elke dag weer in mn koffer te moeten proppen :) 
De busreis duurde wel lang, ongeveer 15 uur. Ondanks dat het niet zo comfortabel was heb ik toch nog een paar uurtjes kunnen slapen. Aangekomen in Cusco werd ik opgehaald door een Nederlandse vrouw, die stage liep bij de organisatie Mijn Bestemming Peru, en werd ik naar mijn gastgezin gebracht. 
Het is een hele vriendelijke vrouw van 60 jaar, met haar moeder van 91 jaar. Ik heb al een heel leuk gesprekje kunnen voeren met haar (ze spreekt ook alleen maar Spaans:)) over onze familie enz, hebben we elkaar foto's laten zien. Haar moeder van 91 kan niet zo veel meer en ligt eigenlijk het grote deel van de dag in bed. 
Er werd meteen goed voor me gekookt als lunch. Sopa, pollo, roza, tomates (soep, kip, rijst en tomaten), en als toetje een banaan :)
Daarna heb ik m'n koffer uitgepakt en even lekker gaan uitrusten.
Het is hier trouwens een stuk kouder rond de 15 graden, kwam ik daar met m'n slippertjes en m'n korte broek uit de bus vanuit Nazca.
S'avonds gingen we met de groep vrijwilligers van Mijn Bestemming Peru eten, ze doen allemaal vrijwilligerswerk maar dan op andere plaatsen, dus niemand zit in hetzelfde weeshuis als ik straks zit.
Het is echt een hele gezellige groep en super aardige mensen!
Na het eten zijn we nog met een paar gaan salsa dansen, dat was ook erg gezellig! En meteen weer wat Peruaanse vrienden gemaakt :D Tweede keer dat ik al ben wezen salsa dansen (Paracas ook al), maar dat is natuurlijk niet zo vreemd in Zuid Amerika :) Het is hier niet zo moeilijk om een salsa feestje te vinden :D
Vanmorgen weer op tijd opgestaan want ik kreeg van een medewerker (Suzanne) van de organisatie een rondleiding door de wijken in de omgeving van mijn gasthuis in Cusco. Waar ik vandaag ook achter kwam en waar andere vrijwilligers ook last van hebben, die bij de Rabobank zitten, is dat we in Cusco om de een of andere vage reden geen geld kunnen pinnen (in Lima wel), we zijn het nog aan uitzoeken, gelukkig heb ik mijn creditcard nog..
Wat ben ik thuis trouwens gezegend met een warme douche, in het gasthuis is dat wel anders, eerste minuut krijg je lauw water, en daarna ijskoud, maarja het is niet anders :)
Het is vandaag trouwens erg mooi weer en lekker zonnig, Suzanne zei dat het hier een tijdje al niet zo mooi weer is geweest. Het is hier nu het regenseizoen, maar gelukkig regent het niet veel achter elkaar en bijna alleen maar s'nachts, maar als het regent, regent het wel heel hard.
Straks ga ik nog even een Peruaans simkaartje kopen, en uitzoeken in welke kerk ik morgenochtend hier nog een kerkdienst kan bezoeken :)
Vanavond m'n eerste salsa les hier, ik ben benieuwd :D
Ik probeer later nog wat foto's van camera op de site te plaatsen, nu zit ik met mijn iPhone op Wifi van een café :)
Ik hoop dat bij jullie alles goed gaat in Nederland en ik houd jullie op de hoogte!
Ciao! :D

  • 25 Februari 2012 - 19:02

    Bianca:

    Zo Gaab, wat een avontuur, klinkt erg leuk!!
    Heel veel plezier, en leuk om je verhaal zo te volgen!
    Geniet van je mooie tijd!

  • 25 Februari 2012 - 19:50

    Gabriëlle:

    Wie is die mevrouw op die eerste foto?

  • 25 Februari 2012 - 19:52

    Henk Apotheker:

    Is dat niet Bianca?

  • 25 Februari 2012 - 19:53

    Geert Gordijn:

    Nee die staat al op die 4e foto toch?

  • 25 Februari 2012 - 19:54

    Bennie:

    Wat voor weer is het daar?

  • 25 Februari 2012 - 20:02

    Eva:

    Leuk verhaal weer gaab, fijn dat alles zo goed gaat en de mensen behulpzaam zijn. Spaans leer je vast snel als niemand Engels kan!

  • 25 Februari 2012 - 20:33

    Vincent:

    heej Gaab,
    wow nu al een heel avontuur meegemaakt en heeeel veel vrienden gemaakt ;) Succes met de lokale salsalessen. Is het daar anders dan de Hollandse versie?:P


  • 25 Februari 2012 - 20:52

    Anneke:

    Hoi Gaab, wat een leuk verslag weer van al je belevenissen en leuke foto's erbij. Sandboarding is wel een leuke uitdaging voor je. Groetjes! en goeie tijd daar.

  • 25 Februari 2012 - 20:59

    Judith:

    Hey Gaab(l)
    echt supergaaf wat je daar allemaal meemaakt, en ook leuke foto's (je bent inderdaad rood:p)
    ik hoop dat je ons lekker veel op de hoogte blijft houden hier en ik ben ook wel heel erg benieuwd naar de kinderen waarmee je gaat werken:)
    Veel plezier (ook morgen bij de Spaanse kerkdienst:))

    xxxx

  • 26 Februari 2012 - 14:36

    Roy:

    Hey Gabi,

    Tjonge tjonge, wat een leuke dingen heb je allemaal gedaan. Echts iets voor jou, lekker sportief bezig zijn, dansen, en ook nog sociaal actief. Ben benieuwd hoe de kerkdienst was. Nou heel veel succes daar in je nieuwe omgeving en blijf ons op de hoogte houden van alle avonturen.
    xxxx

  • 26 Februari 2012 - 17:03

    Astrid:

    Hoi Gaab! Wat een leuk verslag weer! Wat grappig dat je op dezelfde plekken ben geweest als waar ik was vorig jaar (Nazca en nu Cusco, Ica ben ik niet geweest). Ik denk dat je in Nazca op hetzelfde plein als mij hebt gezeten. De markt was in 1 van de zijstraten van het plein. Misschien dat je wel eens denkt ''hier was As vorig jaar ook'' In Cusco is het ook leuk om een markt te bezoeken (weet je nog die foto met die varkenskoppen), die kom je vast nog wel eens tegen. Fijn dat je bij een aardige vrouw in huis zit, over een maand je eigen appartement, ook leuk :-) Hopelijk heb je dan een betere douche! Ik zal het wel laten weten als Lina Cristina heeft gesproken. Morgen beginnen denk ik je Spaanse lessen. Je zal vast goed Spaans spreken als je terugkomt! Veel plezier verder! XXX

  • 26 Februari 2012 - 17:10

    Astrid:

    Leuke foto's ook :-) Echt heel leuk om je zo te kunnen volgen! X

  • 28 Februari 2012 - 08:52

    Margriet:

    Hey Gaab! Bedankt voor je uitgebreide verslagen met foto's! Leuk om zo alles te volgen! Boaz vroeg al wanneer hij weer met jou ging zwemmen . . . . dat zal nog wel even duren . . . Veel plezier verder en we kijken uit naar je volgende verslag (met foto's). Veel liefs,

  • 04 Maart 2012 - 15:05

    Majella Reijnen:

    Ej meis, wat super leuk om je verslag weer te lezen (ik moest even wat inhalen!:P...) ben zelf ziek geweest! Leuke herkenbare dingen weer. En idd je bent wel verbrand, gaat soms heel snel. Ica is mooi he!! Toen wij daar waren was ik ook ziek, dus kon al die leuke dingetjes toen niet doen, maar gave dingen maak je mee meis:D Geniet er lekker van, af en toe ff je foto's weer bekijken en wegdromen van hoe het toen was hihi! XxX

  • 06 Maart 2012 - 10:20

    Patries:

    Gaab,

    Geweldig! Zo te lezen ben je ook al een beetje ingeburgerd daar. ;)
    En kun je je salsa dansen op peil houden.

    Je spaans zal zo wel snel gaan als je bijna niets anders kan spreken.

    Liefs,
    Patries

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabrielle

Actief sinds 13 Feb. 2012
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 111992

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 26 Mei 2012

Peru

Landen bezocht: