Lima, Paracas - Reisverslag uit Paracas, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu Lima, Paracas - Reisverslag uit Paracas, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu

Lima, Paracas

Door: GaabinPeru

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

22 Februari 2012 | Peru, Paracas

Ik ben er nog maar een paar dagen, maar hier toch al een reisverslag van mij, omdat ik al zoveel meegemaakt heb :)
(ik houd het ondertussen bij op mn iphone, zodat het niet veel tijd kost om heel het verhaal te typen:))
Pff dat was wel een lange vlucht zeg.. Ik zat eigenlijk bij het gangpad, maar met een paar Spaanse woordjes wilden de twee vrouwen met een baby graag met mij ruilen en zat ik alsnog bij het raam :) Ondanks stinkende poepluiers en een kindje wat achter mij steeds tegen mijn stoel aan het trappen was, was het echt een gezellige vlucht! Ik heb een beetje geprobeerd te praten tegen de twee vrouwen naast me, en met wat Engelse, Spaanse woorden en gebaren lukte het aardig om uit te leggen wat ik Peru ging doen. (Dankjewel voor je boekje As!) Verder zat ik met gebaren, spelletjes te doen met het jongetje (ik denk dat hij een jaar of 3/4 was) twee rijen voor mij, die daar erg hard om moest lachen. Nog 4 films verder, een aflevering van House, een Spaanse taalcursus en veel turbulentie waren we er dan eindelijk! Aangekomen bij de douane moest ik voor m'n visum uitleggen dat ik vrijwilligerswerk kwam doen en dat ik net iets langer dan 3 maanden bleef, dit ging erg moeizaam omdat hij alleen maar Spaans kon, maar het was een hele vriendelijke man en uiteindelijk heb ik een visum voor 6 maanden gekregen, nou dat moet genoeg zijn :p Aangekomen bij de aankomsthal moest ik op zoek naar diegene die me kwam ophalen. Het was heel erg druk en veel taxi chauffeurs vroegen of ik een taxi nodig had, ik heb ze allemaal vriendelijk afgewezen en uiteindelijk vond ik een jongen met een bordje met de naam van het hotel (ik had geen idee dat het hotel zo heette) maar mijn naam stond er onder dus het moest wel goed zijn. Die jongen heeft me netjes naar het hotel gebracht. Wat een drukte in het verkeer zeg, dit doe me erg aan Cairo denken.. Veel auto's, bussen die kris kras door elkaar rijden, toeterend, sommige met leuke toeterende deuntjes. Aangekomen bij het hotel was het ongeveer 20:30 en vond ik het nog te vroeg om te gaan slapen. Dus ik ben een paar blokjes in de wijk gaan lopen, en meteen geld gaan pinnen. Bij het hotel vroegen ze of ik een buskaartje had en hoelaat mijn bus ging de volgende dag, ik had hier geen idee over en liet zien dat ik alleen een voucher had, maar dat er verder geen tijden enz bij stonden. Toen zeiden ze dat het geen probleem was en dat ze me wel gewoon om 12:00 naar de bus gingen brengen. Ik ben toen vrij vroeg gaan slapen in een schattig hotel kamertje (met ventilator:)). Ondanks dat het soms bewolkt is, is het hier in Lima erg lekker warm, continu rond de 25 graden, dat zal in Cusco waarschijnlijk wel anders zijn. De volgende dag (dinsdag) ben ik op tijd op gestaan en heb ik nog even naar het strand gewandeld voordat ik weggebracht werd naar de bushalte. Onderweg naar het strand kwam ik een politie auto tegen, ik vroeg hoe ik het beste de drukke weg kon oversteken, maar ze begrepen er niks van, want ze konden geen woord Engels. Maar via aantal Spaanse woordjes en veel gebaren kon ik uitleggen waarom ik in Peru was enz. Ze verbaasden zich er erg over dat ik in mijn eentje naar Peru was gekomen. Ze wilden graag me een lift weer terug naar het hotel geven (strand ligt een heel stuk lager, anders had ik die berg weer helemaal moeten oplopen), toen hebben ze me nog even meteen een sightseeing tour langs het strand gegeven met de politieauto. Na veel zoeken en veel gebaren hadden we het hotel weer teruggevonden, want ik wist niet in welke straat het hotel lag, en hoe het hotel precies heette (ja ik weet het, niet zo slim :p) Ze vroegen ook nog of ik met hen en familie van hen kwam eten, maar ik legde uit dat ik dat niet zou redde, omdat ik weer op tijd terug moest zijn bij het hotel, toen hebben ze me weer netjes afgezet bij het hotel.
Ik word trouwens wel echt meteen in het diepe gegooid, want echt bijna niemand kan hier Engels, dus ik moet wel Spaans proberen te praten.
Daarna ben ik netjes naar het busstation gebracht door de jongen van het hotel. Gelukkig ging hij mee naar binnen om me te helpen met het ticket ophalen, want ze konden eerst de reservatie niet vinden in de computer (en dan wordt het toch moeilijk als je heel weinig Spaans kan), gelukkig via snelle hulp van de organisatie (telefonisch overleg) kon mijn reservatie gevonden worden. Toen ging bijna mijn bagage nog mee met de verkeerde bus, gelukkig konden ze hem nog net op tijd terug halen en naar de goede bus sturen. De busreis van Lima naar Paracas duurde ongeveer 4 uur. Het was een mooie busreis! Mooi om van die gieren boven de zandvlaktes te zien zweven! Bij het busstation in Paracas stond er weer iemand met een bordje met mijn naam erop te wachten, en werd ik naar het hotel gereden. Daar kwam ik rond 18:30u aan. In dit hotel zat ik echt aan het strand, dus ik ben meteen maar een rondje langs het strand gaan wandelen. Daar kwam ik een groepje mensen tegen, Mexicanen en Peruanen. Twee van hen konden erg goed Engels praten dus daar raakte ik al snel mee aan de praat. Ze vroegen of ik mee ging naar de Karaoke bar. Bij de Karaoke bar kwamen we nog een groepje Spanjaarden tegen, dat was ook erg gezellig. Het Karaoke zingen ging me niet zo erg goed af, want ik kende de liedjes niet, dus ik had geen idee wat ik moest zingen (alles was natuurlijk in het Spaans), maar het was wel erg grappig. Na de Karaoke bar nog even een patatje met kip gaan halen bij het strand, daarna naar het hotel om te slapen. Het slapen ging me alleen erg slecht af. Ik werd continu wakker, en had wat last van m'n darmen (misschien had ik dat patatje met kip beter niet kunnen eten). Misschien kwam het ook omdat er denk ik wel drie hanen naast het hotel zaten, die allemaal probeerden wie het hardst kon kraaien. Daarbij ging er nog een kat miauwen en de straathonden gingen blaffen, en ik heb een aantal vogelgeluiden gehoord die je normaal alleen in de dierentuin hoort. Ik vind dieren erg leuk, maar op dat moment heb ik toch liever dat ze ook even gaan slapen..
Ik zie er trouwens nu al een beetje uit rood uit. Ik heb even buiten staan praten zonder me in te smeren, en dat is m'n winterse huidje niet gewend, dus m'n schouders en gezicht zijn verbrand. Het trouwens echt een raar idee, dat ik twee weken geleden nog aan het schaatsen was, kan ik me nu bijna niet voorstellen. Ik had onze schaatsfoto's aan de Mexicanen laten zien en die waren erg onder de indruk van het mooie landschap met sneeuw en ijs.
Nu ga ik me snel klaarmaken, want over een half uur kan ik ontbijten, daarna vertrekken we met de boot naar de Balastaseilanden! :D
Ik zal proberen of ik al wat foto´s kan plaatsen.

Adios :)

  • 22 Februari 2012 - 11:48

    Leny:

    Lieverd, war heb je al veel meegemaakt!
    Je bent echt een avonturier, hoor! Ik blijf je belevenissen graag volgen.
    Liefs en sterkte,
    Leny.

  • 22 Februari 2012 - 13:49

    Rivkah:

    Hey
    Heel veel plezier in peru geniet ervan!
    Al veel beleefd lees ik zo leuk hoor ;)

  • 22 Februari 2012 - 14:00

    Majella Reijnen:

    Ej meissie:) Wat super leuk om je verhalen te lezen. Ik moest soms wel echt ff lachen. Zulke herkenbare dingen, het gaat nooit gestructureerd ;).

    Die stinkende poepluiers zal je nog wel vaker tegenkomen, succes alvast daarmee. Ik vind het knap dat je je toch al zo goed red in een vreemd land met een taal die je eigenlijk nog niet spreekt. Je komt dadelijk als een heeeeel zelfstandig meisje terug.

    Ej maar een visum voor 6 maanden, chill! Plak je er straks toch nog een paar weekies aan vast :P. De mensen zijn idd heel gastvrij maar ook wel nieuwsgierig wie die persoon nou precies is. Hou je spulletjes iig goed in de gaten!

    Ik ben benieuwd hoe je de Balastaseilanden hebt gevonden.

    Veel plezier en tot je volgende update!

    XxX Majella

  • 22 Februari 2012 - 14:24

    Bianca:

    Jeetje Gaab, voor mij nu al te avontuurlijk!!
    Ik hoop dat je het erg naar je zin gaat hebben, maar dat komt volgens mij wel goed..
    Geniet er van!
    xx

  • 22 Februari 2012 - 14:52

    Roy:

    Hoi Gabi,

    Wat jij nu al hebt meegemaakt, ik heb heel veel respect voor jou, en dat in je Uppie. Met een paar woordjes Spaans heb je nu al veel kunnen doen, wat wordt dat straks dan.!!
    Nou succes op je verder reis meisje. We wachten vol spanning op je verdere avonturen daar.

  • 22 Februari 2012 - 18:09

    Wendy (je Nichtje):

    Hee Gabrielle,

    Erg knap dat je in je eentje zo'n reis maakt. Heb ik bewondering voor. Zullen behoorlijk wat cultuur verschillen ook zijn. Heel veel plezier op je reis en take care!

    Groetjes,
    Wendy

  • 22 Februari 2012 - 21:10

    Patries:

    Hi Gaab,

    Super al snel een bericht van je!
    Zo te lezen verveel je je geen moment. En al meteen 'vrienden' gemaakt ;)
    Heel veel plezier nog! Hier is het weer nog steeds niet aangenaam... :-s

    Kusss

  • 22 Februari 2012 - 22:16

    Astrid:

    Hoi Gaab,
    Wat heb je al veel meegemaakt in 1 dag! Ik zie het al helemaal voor me terwijl ik het lees. Leuk ook van die politieagenten :-) zijn idd vaak erg gastvrij in Zuid Amerika. Je Spaans zal wel hard gaan zo.... X

  • 22 Februari 2012 - 22:20

    Linda:

    Dat klinkt al bijna ingeburgerd! Haha wat leuk dat je al zo in de Peruaanse stroming mee gaat. Zo te horen ga jij het nog heel erg naar je zin krijgen daar, misschien iets langer dan 3 maanden, want je hebt toch je visum al voor langer ;) Hasta luego!

  • 23 Februari 2012 - 09:02

    Cynthia:

    Hey Gaab
    Je hebt al weer veel meegemaakt. Maak er een super mooie tijd van.
    X Cynthia

  • 23 Februari 2012 - 10:30

    Sandy:

    Hai Gaab, wat een verhaal al zeg, bijna je bagage weg, haha! Heb jij weer hé;) Leuk om te lezen dat je zo makkelijk contact maakt daar, ook al is het lastig als je haast geen Spaans spraakt. En die foto van die hond, haha, kwijl kwijl:) Ik wacht je volgende verslag weer af, xxx Senn

  • 23 Februari 2012 - 12:22

    Barbara:

    Je bent alles al lekker aan het ontdekken! Leuk joh! Ben benieuwd naar je volgende avonturen, geniet ervan! En succes met je Spaans. Volgende week gaat het vast wel vloeiender ;)

    Groetjes uit Delft!

  • 23 Februari 2012 - 12:45

    Lina:

    Wat super leuk dat je een reisverslag maakt en wat heb je al veel meegemaakt zeg! Heel veel plezier verder x

  • 23 Februari 2012 - 13:22

    Valesca:

    Hoi Gaab,

    Wat een reisverslag, je bent er net en nu al zoveel gezien en gedaan. Ik hoop dat je een super-tijd zult hebben. Ik kijk iig vast uit naar je volgende verslagen. Pas goed op jezelf!!

    x Valesca

    ps, wat een zielig voorpootje heeft die hond.

  • 23 Februari 2012 - 14:23

    Ineke De Boer:

    Hoi Gaab,

    Wat een avonturen in zo'n korte tijd.
    Heel leuk dat je ons nu al zo uitgebreid laat genieten van je belevenissen. Mooie foto's ook. Wij krijgen een goede indruk van het land. Over drie maanden zal je wel vloeiend Spaans spreken.
    Wij kijken uit naar je volgende verslag.
    Veel plezier.
    Liefs, Ineke

  • 23 Februari 2012 - 17:16

    Gabrielle :

    Heel erg bedankt voor jullie leuke reacties! Erg leuk om ze te lezen! :D
    Ook meteen een bevestiging dat m'n verslag gelezen wordt :)
    Bij de meeste honden is er inderdaad vaak wel iets mis mee :(
    Ondertussen heb ik nog meer meegemaakt, maar dat komt binnenkort wel in een nieuw verslag, ik heb er meestal niet zoveel tijd voor, en moet nu zo weer weg, op naar het vliegtuigje om over de Nazca lijnen te vliegen!:)

  • 25 Februari 2012 - 09:20

    Melissa:

    hey hey ... wat leuk om je verhalen te lezen.. Het is in nederland nu zaterdag ochtend 10 voor 11 en ik dacht laat ik er eens even voor gaan zitten om dit verhaal te lezen... erg leuk .. ben benieuwd naar je volgende verslag..

    adios

    melissa

  • 26 Februari 2012 - 12:08

    Dieuwertje:

    Hey!! Klinkt goed joh. Zie dat je goed je weg kunt vinden, met het alleen reizen en contacten leggen. Kun je goed je spaans oefenen. Leuk! Geniet ervan! Ik ga snel je volgende log even lezen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabrielle

Actief sinds 13 Feb. 2012
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 111985

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 26 Mei 2012

Peru

Landen bezocht: