Cusco, Calca, Tacna - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu Cusco, Calca, Tacna - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Gabrielle Oosterom - WaarBenJij.nu

Cusco, Calca, Tacna

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

19 Februari 2017 | Peru, Cuzco

Hoi iedereen,

Hier weer een verslagje van mij, dit keer iets beknopter :)

Vervolg maandag 6 februari:
Op maandagavond toen we thuis waren, was ik nog even de achter de computer gegaan, Saul was alvast gaan slapen. Toen ik achter de computer zat, ging ik toch nog even kijken of misschien één van de gestolen telefoons van Saul online was gekomen. En inderdaad, het Google account gaf aan dat zijn Samsung Galaxy S7 Edge even online was gekomen op zondagmiddag. Samen met Jozua heb ik toen via internet de locatie gezocht. Het bleek bij een andere zwart markt, de Molino te zijn.
Het liefst wilde ik Saul meteen wakker maken, maar dat had natuurlijk geen zin, want het was s'nachts en dan konden we niks, dus ik was ook maar gaan slapen en op tijd de wekker gezet.

Dinsdag 7 februari:
S'morgens vroeg had ik de wekker al gezet, en Saul verteld dat zijn telefoon online was gekomen. Ondertussen was Karol ook bij het appartement gekomen om ontbijt te brengen.
Na het ontbijt zijn we meteen naar de Molino vertrokken. Bij de Molino zijn we uit elkaar gegaan en op zoek gegaan of we een Samsung Galaxy S7 Edge Gold konden vinden.
Bij de Molino heb je een gedeelte met nieuwe telefoons, Molino I, hier was ik eerst gaan kijken, Saul en Karol waren een andere kant opgegaan.
Ik heb meerdere Samsung Galaxy S7 Edge Gold gevonden, steeds ging ik even vragen of ik ze uit mocht proberen, dan zette ik ze aan en ondertussen toetste ik stiekem een code in om het imei nummer te controleren in de telefoon, helaas was dit niet het imei nummer van Saul zijn telefoon. Tevens klopte de imei nummers van de telefoons die ik had gecontroleerd met hun doosje en de achterkant van het toestel, later hoorde ik dat je ook een jaar garantie op de telefoons kreeg, dus dit waren waarschijnlijk wel echt nieuwe telefoons.
Ondertussen waren Saul en Karol apart bij Molino II gaan kijken, dit gedeelte staat bekend om gebruikte (gestolen) toestellen. Helaas hebben we hier geen Samsung Galaxy S7 Edge kunnen vinden.. Wel dacht Saul een jongen te zien die daar met zo'n telefoon rond liep, helaas was hij deze uit het oog verloren. Tevens hadden we daar ook een winkel gezien om telefoons te deblokkeren, dus er is nog een kans geweest, dat ze hem bij die winkel aangezet hebben, gedeblokkeerd hebben en dat hij gebruik is genomen door iemand anders.
Na dus niet verder gekomen te zijn bij de Molino, zijn we nog een keer langs de politie gegaan, met het bewijs van de locatie op onze telefoon. Helaas vonden ze dit niet duidelijk genoeg en zijn we nog een keer terug gegaan met duidelijkere kaarten van de locatie op onze laptop. Deze bewijzen hebben ze gekopieerd op een USB stick. Ze raden ons aan om later nog een keer terug te gaan naar de Molino om te kijken of we de telefoon kunnen vinden, of om net te doen of je een telefoon wilt kopen, en één van de beste Samsung telefoons wilt kopen, om te kijken of ze je misschien deze telefoon zouden aanbieden. Na de politie zijn Karol en de kinderen komen eten.

Woensdag 8 februari:
S'morgens ben ik samen met Ashley en Dylan gaan paardrijden boven bij de bergen bij Cusco. Het was een mooie rit en we hebben mooie foto's gemaakt. Helaas was Dylan alleen erg bang, terwijl hij toch graag mee wilde, dus zijn we iets eerder gestopt dan de bedoeling was.
Ondertussen was Saul bij zijn moeder.
Na het paardrijden zijn Saul en ik een motor gaan huren. We hebben wat spullen gepakt en we zijn nog even bij zijn moeder gaan eten.
Daarna zijn we doorgereisd met de motor naar Calca (1,5 uur rijden), het was een mooie rit en we zijn onderweg nog een meer gestopt bij een mooi uitkijk punt over de bergen. Halverwege werd het wel al donker, toen was de weg, met bochten en zonder lichten, wel iets moeilijker te berijden, maar als er iemand voor je reed was het wel weer een stuk makkelijker.
In Calca woont zijn oom en tante, waar we mochten blijven slapen.

Donderdag 9 februari:
S'morgens zijn we vroeg op gestaan, toen kon ik meteen nog een keer op kraamvisite, maar dit keer van een kat :) De kat van zijn oom en tante had in de nacht vijf kleintjes gekregen, erg schattig.
Daarna zijn wij al vroeg vertrokken samen met zijn oom om een hoge berg te gaan bewandelen. Calca ligt ongeveer op een hoogte van 1500 m. De top van de berg was ongeveer 3000 m. Het was een hele klim tot de top, maar het was zeker de moeite waard. Een heel mooi uitzicht. Onderweg kwamen we veel mooie bloemen en planten tegen. Zijn oom gaf ons uitleg over verschillende dingen zoals de planten, bijv. anijs wat daar groeide.
Bij de top waren ruïnes, nog van de Inkas, waar we door heen hebben gelopen.
Op de terugweg gingen we een andere route, deze route was wel een stukje meer stijl dan de heenweg, met veel los grind, waardoor je vaak bijna uitgleed. Op de terugweg hebben we nog veel kolibries gezien, in verschillende kleuren, zoals bruin en groen.
Bij terugkomst bij het huis stond het eten al voor ons klaar, gemaakt door tante Christina.
Na gegeten te hebben, kwam tante Rosa uit Combapata ook nog even langs.
Na gekletst te hebben zijn we op tijd gaan slapen want morgen weer vroeg op.

Vrijdag 10 februari:
Na vroeg te hebben ontbeten, zijn we op tijd weer terug gegaan op de motor naar Cusco.
De rit ging nu wat sneller nu het licht was, dan is het toch wel een stuk makkelijker rijden, in de bergen.
In Cusco hebben we de motor teruggebracht, onze spullen ingepakt, het appartement schoon gemaakt en de sleutel van het appartement afgegeven.
Na bij de moeder van Saul te hebben gegeten, hebben we daar wat winterkleding achter gelaten en hebben we samen met Karol, Dylan, Ashley en Saul de bus om 14:30u naar Tacna gepakt.
Het is een lange maar wel mooie busreis, gelukkig zijn we s'avonds nog wel een keertje gestopt om wat te eten bij een klein restaurantje.
Gelukkig ben ik een hele makkelijker slaper, en heb ik bijna heel de busreis geslapen.

Zaterdag 11 februari:
S'morgens om 05:30 kwamen we aan met de bus in Tacna.
We hebben onze spullen uitgepakt, we kregen een eigen kamer in het huis van Karol en Wenchy. Na lekker gegeten te hebben zijn we in Tacna gaan rondlopen, naar de markten, die hebben ze hier heel veel in Tacna. Hier heb ik nog twee jurkjes gekocht.
Verder hebben het rustig aan gedaan, nog een beetje in de buurt van het huis gewandeld en nog meer gegeten.

Zondag 12 februari:
Op zondagochtend vroeg werd er op de deur geklopt, de moeder van Saul was ook gekomen.
S'morgens heb ik een kerk in de buurt opgezocht. Het was wel grappig ik kende wel aardig wat liedjes, maar dan in het Engels of Nederlands. Ook was er iemand jarig en die ging na de dienst trakteren op taart en cola.
S'middags ben ik met Dylan en Ashley en de hond Molly nog even naar het dinosaurus park geweest, hier vlakbij het huis. Hier hebben ze veel dinosaurussen in het klein en het groot gebouwd. Een entree koste 15 cent voor een kind en 30 cent voor een volwassen persoon.
Het is heel lekker warm in Tacna, rond de 25 a 30 graden, en vooral s'avonds is het heel lekker om even op het dakterrras te zitten.

Maandag 13 februari:
Na het ontbijt ben ik gaan douchen, helaas hebben ze geen warm water, dit is niet heel erg want de omgeving is wel heel warm, maar vaak zet ik toch even een keteltje warm water op om het te mengen met het koude water :)
Na het douchen, heb ik denk ik voor het eerst in mijn leven, mijn kleding met de hand gewassen.
Na eerst gevraagd te hebben hoe het moest, ging dit nog best goed :)
S'middags zijn we naar de Parque de las aguas gegaan. Een park met fonteinen, bosjes/planten in de vorm van dieren. En naar het centrale plein/plaza de armas van Tacna gegaan, waar ook een mooie kathedraal staat.
S'avonds hebben we een heerlijke barbecue gemaakt, gewoon op straat bij de voordeur.

Dinsdag 14 februari:
S'morgens ben ik even wat chocolaatjes en een bloemetje gaan kopen voor Saul, toen ik terug kwam was Saul een verassing voor mij aan het regelen, ik was erg benieuwd.
S'middags zijn we naar Boca de Rio, een strand vlakbij Tacna gegaan. Het strand is erg mooi, maar hier zijn erg veel stenen, dus kan je niet goed zwemmen. Wel veel mooie foto's gemaakt, ook liepen er heel veel zwarte krabbetjes.
S'avonds zijn we wat gaan drinken met Karol, Wenchy, Saul en ik. In Tacna word ik trouwens veel meer aangesproken dan bijvoorbeeld in Cusco, omdat hier niet veel toeristen komen.
S'avonds wilde er zelfs allemaal mensen met mij op de foto.
Nadat we wat waren gaan drinken gingen Saul en ik naar de verassing die hij had geregeld. Een mooi hotel met uitzicht op het plein, de Plaza de Armes van Tacna.

Woensdag 15 februari:
Na een lekker ontbijt bij het hotel zijn we terug gegaan naar het huis van Wenchy en Karol. Ondertussen was er een demonstratie aan de gang op het plein, dus er waren heel veel mensen.
Hierna zijn we met de kinderen en zijn moeder naar een openluchtzwembad gegaan.
Tacna is een woestijn gebied, dus het is er altijd warm, dus het was heerlijk om te zwemmen.

Donderdag 16 februari:
S'morgens zijn we allemaal op tijd op gestaan en met Karol, Wenchy, Saul en de kinderen naar het strand los Palos gegaan. De moeder van Saul was teruggegaan naar Cusco.
Los Palos is een mooi strand met zand, waar je dus wel goed kan zwemmen.
Vandaag was alleen de zee heel sterk, en de golven heel hoog. De rode vlag hing uit, dat je moest oppassen. Toen Ashley en ik het water in wilden gaan hoorden we ineens allemaal mensen gillen. Twee mensen waren zo ver de zee in gegaan dat ze niet meer terug konden, en ze verdwenen bij elke golf steeds onder water. Snel kwam de reddingsbrigade in actie en heeft deze twee mensen gelukkig kunnen redden, nadat ze uit het water waren gehaald werd er door iedereen geklapt.
Daarna gingen Ashley en ik wel de zee in, maar niet zo ver, de golven waren inderdaad erg sterk, sterker dan dat ik ze ooit in Nederland heb gevoeld.
S'middags hebben we een heerlijke ceviche (vismaaltijd) gegeten.
We zijn heel de dag op het strand gebleven.
Gelukkig hadden we nog net de laatste bus terug naar Tacna, anders hadden we op het strand moeten slapen :)

Vrijdag 17 februari:
S'morgens zijn we eerst naar de markt gegaan. De markt was heel groot, inclusief een vismarkt, waar ze ook veel inktvis en octopus verkochten, sommige verkochten zelfs haaien.
We hadden vis gekocht om thuis ook ceviche klaar te maken.
In Tacna heb je veel verschillende mooie parken. S'middags zijn we met Karol, Ashley, Saul en ik deze parken langs gegaan.
Sommige hebben mooie standbeelden, andere fonteinen, anderen mooie beelden ontworpen uit planten/bosjes, zoals bijvoorbeeld een vlinder.
Ook zijn we langs een museum met oude treinen gegaan, helaas was deze al dicht, dus hebben we alleen de treinen buiten kunnen bekijken.

Zaterdag 18 februari:
Na op tijd te ze zijn opgestaan, zijn Ashley, Saul en ik naar een plaats buiten de stad van Tacna gegaan. Hier ging geen bus heen, dus hadden we een taxi genomen (de taxi's in Peru zijn veel goedkoper dan in Nederland, het licht aan de afstand, dit was driekwartier rijden, en het was maar een paar euro).
Het was een mooi gebied in de woestijn, met een klein museum, waar ze stenen met hiërogliefen van vroeger hadden. Buiten het museum was er een hang brug over een kleine vallei heen.
Na wat foto's te hebben gemaakt, wilde we naar de baños termales gaan, een soort zwembad, maar dan op lichaamstemperatuur, dus lekker warm. Daar hadden we met Karol, Wenchy en Dylan afgesproken.
Alleen we hadden een klein probleempje, er gingen geen taxi's meer terug, de taxi due we hadden genomen, was alweer weggegaan.
Nu was het via de weg wel twee uur lopen naar de bus, dus had een man van het museum ons geadviseerd om een stuk af te snijden door de woestijn heen, dan zouden we een stuk sneller bij de bus zijn.
Dus wij dachten dat klinkt makkelijk, en begonnen de wandelingen, berg op, berg af, met veel stenen. Alleen in de woestijn lijkt alles op elkaar, dus we liepen en liepen, en na 1 1/2 uur kwamen we in een dorpje. En wat bleek, dat was meteen het dorpje van de baños termales. We hadden dus de reis met de bus helemaal overgeslagen en meteen er heen gelopen, dankzij het goede richtingsgevoel van Saul, want ik dacht dat het heel de andere kant op was.
Bij de baños termales hebben we heerlijk gezwommen met zijn allen. Omdat we wat later waren, hadden we bijna heel het bad voor ons zelf.
S'avonds waren we vrij laat thuis, maar we vonden het nog lekker om kip uit de oven te eten. Dit duurde alleen vrij lang om klaar te maken, dus om half 1 s'nachts waren we nog kip aan het eten, maar het was wel lekker.

Over een paar dagen gaat helaas onze vlucht alweer naar huis toe..

Groetjes,

Gabriëlle

  • 19 Februari 2017 - 22:14

    Eva:

    Geniet van de laatste dagen! X

  • 22 Februari 2017 - 12:59

    Leny:

    Lieve Gabriëlle en Saul,
    Alles gelezen! Dank voor je verslag. Wat een vakantie!
    Hoe moet je ooit weer in het gareel komen van je leven(tje)in ons kikkerlandje en ......op kantoor in de Toren?
    Goede reis terug en tot gauw!
    Liefs,
    Leny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gabrielle

Actief sinds 13 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1666
Totaal aantal bezoekers 111931

Voorgaande reizen:

20 Februari 2012 - 26 Mei 2012

Peru

Landen bezocht: